Onverwacht einde van de Camino - Reisverslag uit Doetinchem, Nederland van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu Onverwacht einde van de Camino - Reisverslag uit Doetinchem, Nederland van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu

Onverwacht einde van de Camino

Door: Chris en Karin

Blijf op de hoogte en volg Chris en Karin

25 Juni 2015 | Nederland, Doetinchem

Daar zijn we voor de laatste keer van deze reis. De vorige keer hebben we verteld dat we de San Juan zouden meemaken in Santiago, maar helaas het liep allemaal even wat anders.
Hoe een reis abrupt kan eindigen: maandag hebben we mist gehad in Fisterra, de voorspelde bewolking was een geheel naar beneden gevallen wolkendek. Totaal in de mist. Daarom besloten de volgende dag niet terug te fietsen langs de grote weg, maar de bus te nemen. De fietsen moeten dan onderin de bus en hopen dat ze dan ook mee mogen. Daar gaan wel aan aantal verhalen over, wachten op een volgende bus etc. Dus kaartje maar vast gekocht. Savonds afscheid gevierd van een aantal Duitsers welke de Camino Porto hadden gelopen. Was hun laatste avond, wij wisten toen nog niet dat het van ons ook zo was. De volgende ochtend was het niet meer mistig, maar buskaartje op zak, na het ontbijt stonden we al bij de bus. Op naar Santiago. daar vanuit het busstation naar Hotel Mexico gefietst, dwars door een demonstratie optocht door (wellicht staan we nog ergens op de film). In het hotel aangekomen de fietsen alvast in de garage gezet. Dit konden we pas na 15.00 uur regelen met Soetens, fietsvervoer naar Nederland. Vervolgens ff kijken op internet voor de vluchtgegevens voor donderdag. Op site van Vueling geen vlucht voor donderdag. Het vluchtnummer stond wel voor de dinsdag vermeld, om 16.25 uur. Dat is raar, reserveringsnummer nog een keer ingevoer, geen vlucht voor donderdag. Dan krijg je het wel een beetje warm. Gebeld met Nederland, Cheaptickets gaf aan dat we gewoon donderdag zouden vliegen, maar zelfde vluchtnummer voor dinsdag is wel raar. Ze zou met Vueling gaan bellen. Aangezien wij reeds het schip zagen varen, de opgeslagen bagage snel gehaald en alles in tassen gepropt. En dan echt gepropt, zelfs de net uitgewassen broeken in een tasje in de tas. Teruggebeld door Cheaptickets en ja hoor, de vlucht is dinsdag. En dan koop je sms service en krijg je bericht dat je donderdag vliegt...jaja, budgetvlucht. Maar snel naar de receptie, hotel weer geanuleerd. En daar zaten we nog met onze fietsen. Dit kon pas na 15 uur. Soetens Nederland gebeld, briefje voor Soetens voor de helft ingevuld en hotel taxi laten bellen. Dit alles in een tijdsbestek van nog geen half uur. In de taxi naar vliegveld. Daar bij incheken gevraagd wat er aan de hand was, blijkt dat de vlucht van donderdag in februari al gewijzigd is in een vlucht op dinsdag. Als we niet zelf gekeken haden en waren uitgegaan van de sms service hadden we donderdag mooi voor piet snot op het vliegveld gestaan. Dus in het vliegtuig, op maar Nederland. Op schiphol met de trein terug, en dat was lang geleden dat we met de trein zijn geweest. Paar keer gevraagd met in en uitchecken, maar alles is goed gegaan. De spoorwegen gaan wel met hun tijd mee, zelfs wifi in de trein. Heel bijzonder.
Dus s'ochtends waren we nog 90 km van Santiago verwijderd. Als we niet met de bus terug waren gegaan, dan hadden we het niet gered, evenals als we niet gekeken zouden hebben. Deze dag was een enorm hectische dag, bus gehad, gefietst, taxi gehad, vliegtuig, trein en lopen. Alle soorten op een dag. En helaas voortijdig en zeer onverwachts einde vanuit Santiago.
Ook dit was dus evenals de reis een hele ervaring. Het heeft zo moeten zijn wellicht.
We zijn weer gezond in Nederland aangekomen en hebben een enorm bijzondere en gezellige reis/ervaring gehad. Een reis welke we zijn begonnen en wat meer is dan wat je je kunt voorstellen. Mocht iemand denken, dit is wat voor mij, advies, doe het dan gewoon. Je bent niet alleen op deze reis (vooral in Spanje niet, geen enkele avond met zn tweeen geweest).
Iedereen bedankt voor de lieve reacties en voor degene welke zijn aangestoken: bon camino.
Groeten Chris en Karin

• 25 Juni 2015 - 21:40

Tonny En Jannie:

Inderdaad een een zeer hectisch einde van deze reis.
    Desalniettemin welkom thuis.

groetjes
    Tonny en Jannie

• 25 Juni 2015 - 22:42

Adeline:

Hallo Chris en Karin, welkom thuis! Idd een zeer abrupt einde van deze bijzondere reis! Geniet maar lekker na en rust je maar lekker uit. zal wel weer wennen zijn, lijkt mij zo.
    tot gauw en lieve groetjes van Adeline, Thomas en Carlijn

• 25 Juni 2015 - 22:42

Thea En Henk:

Oeps, dat was even hectisch. Zo zit je in Spanje en zo zit je weer thuis op de Huet. Jullie zijn er gewoon al vanaf dinsdag! Phoeh dat zal wel even wennen zijn. Een onverwacht einde van jullie reis maar ook dit hoort bij het avontuur. We komen jullie binnenkort nog persoonlijk feliciteren met jullie geweldige prestatie. Nu alles maar even laten bezinken en nagenieten.

• 26 Juni 2015 - 12:25

Jan Brak:

Welkom thuis!
    Zo te lezen zijn jullie goed in improviseren en het tempo voor het werk straks zit er ook alweer goed in :-)

• 27 Juni 2015 - 22:09

Ditte En Gerard:

Wat een onverwacht geregel en haast je rep je. Jammer dat dit nu de boventoon moest voeren in plaats van een relax einde van jullie camino. De terugweg zelf met het vliegtuig gaat toch al zo snel. Binnen een paar uurtjes ben je weer in de "normale" wereld terug beland. Waar je weken voor met de fiets onderweg was. Heel onwezenlijk vond ik. Het zou geleidelijker moeten gaan. Maar ja de goede herinneringen blijven. Wij zelf zijn gisteren teruggekomen vanuit Tsjechie. Jullie verhalen zullen we nog wel eens een keer uitvoeriger te horen krijgen.
    Groetjes en veel sterkte toegewenst met de terugkeer naar het gewone leven.
    Ditte en Gerard

• 26 November 2015 - 13:44

Mirja Harmsen:

Hallo Karin heb jullie verslag gelezen, wat een reis ik doe het jullie niet na. Dan zal het na twee maanden wel weer wennen zijn om weer in het gareel te lopen. Jullie kunnen terug kijken op twee bijzondere maanden. grt. Mirja

• 18 December 2015 - 09:42

Consuelo Plaza Aranda :

Estimados Cris y Karin:
    Una pena que terminase así vuestro viaje!
    De todas formas habéis tenido mucha experiencia en ir en bicicleta por el camino de Santiago!
    Lengua y cultura en España!

Os deseo para el próximo viaje un mejor final, y que podáis disfrutar del buen tiempo
    Un fuerte abrazo y hasta el próximo año el 12 de enero 2016 en las clases de español
    Que serán útiles para vuestros caminos por España!