Wir sind unterwegs - Reisverslag uit Etteln, Duitsland van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu Wir sind unterwegs - Reisverslag uit Etteln, Duitsland van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu

Wir sind unterwegs

Door: Chris en Karin

Blijf op de hoogte en volg Chris en Karin

07 Mei 2018 | Duitsland, Etteln

Jawel, we zijn 5 mei gestart, op Bevrijdingsdag. Wederom rond 8 uur weggefietst vanuit onze achtertuin. Alles op de fiets gepakt en vertrokken met een strak blauwe lucht. Het eerste stuk was bekend terrein, Emmerich door, nee niet de brug over, en dan bij het industrie terrein en het vliegplaatsje de dijk op. Hier begint het voor ons, niet in Millingen. De stickers van de route zijn al gesignaleerd. Via Dornick naar Preast en daar de binnenlanden in. We komen dus nu ook op stukjes die we niet kennen of andersom een keer hebben gefietst. Snel is het spoor bijster omdat we een beetje anders fietsen naar bijvoorbeeld Rees dan we normaal gewend zijn. Zo kom je nog eens ergens. Na Wesel is het vrijwel onbekend terrein. Hier en daar hebben we nog zoiets van dat we er wel eens gefiets hebben. Maar we fietsen gelukkig op de navigatie (duurde wel een hele avond om de route erin te krijgen...pffff). Vanuit Wesel gaat het koers richting Hunxe (bekend voor de Frankrijkgangers richting de Route du Soleil). We fietsen heel veel deze dag langs de Lippe. Dit lijkt wel Canal du Midi, vooral met de stak blauwe lucht en de beste temperatuur. We stoppen de eerste dag in Dorsten, Hotel Albert, en dan geen kamer maar gelijk een suite. De keuze was snel gemaakt, een suite of twee eenpersoonskamers....dan de suite maar. Best handig een extra kamer voor al onze fietstassen. De fiets gaat achter slot en grendel in de schuur. S'ochtends na het ontbijt eerst alle fietsen uit de schuur gehaald voordat we bij onze eigen fietsen konden. Na deze ietwat vertraging op de fiets terug naar de Lippe. En jawel wederom strak blauwe lucht en tegenwind....onze zwarte fietsen zijn in deze korte tijd al geheel grijs van het stof van de paden door de droogte... Gister zijn we via Haltern am See, Flaesheim bij Ahsen terecht gekomen. Hier moeten we een brug over om bij Eversum terecht te komen. En ja hoor, das pech,brug weg....nou ja niet weg maar volgens een bewoner van Ahsen al langer dan een jaar niet meer in gebruik. Umleitung in het altijd punktliche Duitsland...helaas pindakaas. Gewoon doorgehaald op het bord, gestremd en geen umleiting. Dus ff kaartje erbij van het route boekje en vervolgens richting Datteln aangehouden en vervolgens naar Bork. Ondertussen hebben we de route weer in beeld op onze navigatie. Deze brugstremmung stond helaas niet op het lijstje van de wijzigingen, maar daar gaan we dan wel ff voor zorgen. En voor de mensen die nog moeten gaan, zie de hierboven onschreven umleitung van Chris en Karin. Bij de Cappenberg hebben we een eeste kleine test klim. Dit doorstaan. Alles blijft gewoon aan de fiets hangen, maar dat hadden we al getest op de vele fietspaden met radwegschaden (boomwortels / springheuvels/ lanceerplaatsen/ gaten en gelapt wegdek). Langs het Datteln Hamm kanaal komen we vervolgens met de bak tegenwind door Hamm, een grote Oliestad. Snel erdoor waarna we weer langs de Lippe fietsen. We komen hier langs een Kerncentrale en vlak hierna stranden we in de biertuin van Landgasthof Schlotmann. Hier hebben we een eigen optrekje waarbij we genoeg ruimte hebben om de fietsen ook nog binnen te zetten. Snel douchen en op naar de overvolle biertuin. Hier gezellig gezeten en gegeten. Deze biertuin heeft een centrale plaats in het dorp Welver-Eilmsen. Hier komt nl. de jeugd avantgarde bijeen om te oefenen met een houten nep-buks. Marcheren met de schutterij feesten om slachtoffers van de oorlogen te herdenken, aldus de uitleg van een local. De eigenaar heeft heerlijk voor ons gekookt en wolte inbedingt einen schnapps mit uns trinken. Hij had er zeker al een paar gehad vandaag, zijn bril was al een paar keer van zijn neus op de grond beland in alle enthousiasme. Op de goede reis en zijn kookkunst geproost met een klein glaasje Kerosine en op naar ons mandje. Wel afgesproken om op terugweg zeker daar te overnachten en te eten. Wat een super plekje waar je normaal niet terecht komt. En dat is best bijzonder wederom aan zo'n trip. En dat practisch naast een kerncentrale. We dachten eerst dat de eigenaar daarom zo typisch was, maar de kerncentrale bleek nooit in werking te zijn gesteld na het proefdraaien van 14 dagen omdat toen de ramp in Tjernobyl heeft plaatsgevonden. Daarna hebben ze gelijk de stekker eruit getrokken. Vandaag vertrokken richting Lippstadt. Midden in de stad is een kano-strecke met een gevaarlijk uitziende kolkende massa van water. We fietsen vandaag een beetje kris kras langs het Boker kanaal. Het landschap verandert langzaam, de vlakte maakt plaatst voor heuvels, vol met goudgeel koolzaad. Maar eerst moeten we Paderborn door. Gelukkig immer grade aus. Vandaag gestopt in Etteln. Hier langs een bod van Gasthoff gekomen. Zag er gesloten uit, maar de deur was open. Hier een kamer gekregen en super lekkere snitzel gegeten op het dakterras. Morgen zien we wel verder, maar voor nu was het super goed. Waar we morgen slapen? We gaan het zien. Wat we morgen fietsen? Keine ahnung, zal ongetwijfeld mooi zijn. Tot nu toe geen klagen, afwisselende natuur, er komt wat klimwerk aan, altijd mooi, vooral de beloning op de weg naar beneden. In ieder geval, auf wiener snitzel en tot de volgende keer Chris en Karin

• 07 Mei 2018 - 20:35

Resi:

Jippie, jullie eerste verhaal onderweg! Wat een super start hebben jullie met t mooie weer. Jaloers op de asperges met zalm en reibekuchen. Die heb ik dan weer op Strava gevonden :-). Wordt tijd voor t tentje anders sjouw je die voor niets mee. Veel plezier verder en tot t volgende avontuur. XX

• 08 Mei 2018 - 08:51

Mia:

Fijn dat het allemaal goed gaat!! Zet hem
    Op toppers

• 08 Mei 2018 - 08:57

Miep Hondsmerk:

Al hebben we jullie al jaren niet meer gezien/gesproken, jullie reisverslagen is altijd heel leuk. Geniet er weer van, succes en tot het volgende verslag.

• 08 Mei 2018 - 16:55

Hans, Anke, Sam En Lynn:

Leuk om jullie reisverhaal weer te lezen. Nog een hele fijne vakantie! Geniet ervan! X

• 08 Mei 2018 - 18:56

Gijs En Ingrid:

Goed te lezen dat de route jullie tot nu toe bevalt. Kan ook niet anders met dit superweer. We herkennen veel plaatsnamen die langs komen in het verslag. De stremming zullen wij ook tegengekomen zijn vorig jaar, maar kunnen we ons niet meer herinneren.
    Veel plezier op de route.

• 08 Mei 2018 - 19:25

Jan Van Loozenoord:

Nou Karin en Chris, dat gaat weer als de wiedeweerga. Ik meende al verbrand rubber te ruiken met de oostenwind. Zo te horen hebben jullie geen last van de warmte en het koelere weer met andere windrichting komt er aan. Viel spass beiden.

• 08 Mei 2018 - 21:53

Je. Smits:

Een mooie start en een bekend terrein met grote snitzel tot zo ver zijn wij ook een keer gefietst en geeten en weer naar huis mmmm het weer is in elkgeval goed wij zijn van daag in Koln met de Fiat waren een beetje laat weg gaan richting Cochem gr. B&J

• 09 Mei 2018 - 16:12

Wilma:

Ha wat een gezellig reisverslag en altijd weer mooi om te lezen. Vooral omdat het zo mooi is geschreven!! Een hele fijne reis verder en tot het volgende verslag!!! Groetjes Theo en wilma

• 10 Mei 2018 - 07:19

De Keizertjes:

Ha Chris & Karin,

Dat schiet alweer aardig op. Ik geloof dat wij Landgasthof Schlotmann ook maar eens met een bezoekje moeten vereren. (met de auto) Veel mooi weer toegewenst en hele fijne voortzetting van de reis. Groetjes vanons.

• 10 Mei 2018 - 13:56

Harry En Jeanne Leideritz:

Leuk weer van jullie te horen=lezen. Veel succes gewenst. Wij zijn weer op de oude stek geland.
    groetjes van Harry en Jeanne

• 12 Mei 2018 - 20:13

Elly Kiestra:

Hallo Karin en Chris

Heerlijk om jullie reisverslagen weer te lezen, dan gaat het toch weer kriebelen om te fietsen.
    Maar wij gaan nu naar Zweden en Noorwegen voor twee maanden.
    Zet 'm op. Wij hopen dat jullie mooi weer houden, en vooral wind mee.
    Fijne reis Lieve groeten Hendrik en Elly