Daar zijn we dan, Praag of te wel Praha - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu Daar zijn we dan, Praag of te wel Praha - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu

Daar zijn we dan, Praag of te wel Praha

Blijf op de hoogte en volg Chris en Karin

18 Mei 2018 | Tsjechische Republiek, Praag

zdavim vsechny (hallo allemaal, of kort ahoj)

We hebben vannacht voor het eerst in Praag overnacht. We zijn 13 mei vanuit Burgkunststad vertrokken naar Kulmbach. Ook hier is er een renovatie aan de gang in het centrum, maar we hebben de routelijn op de navigatie goed in het zicht. Vervolgens komen we na Himmelkron op open terrein terecht, dus eveneens weer tegenwind. Maar dan komt het, het Fichtelgebergte is in zicht, via Bad Bernick im Fichtelgebirgte komen we via Bischofsgrun bij de skischans Ochsenkopfschanze. Een klim van meer dan 820 meter. Vervolgens dalen we een stuk naar beneden via een super mooi pad wat vrij geleidelijk daalt. We passeren de Fichtelsee, bezaaid met mufkoppen. Dit ligt ook in voormalig Oost Duitsland, en dat kun je merken aan de mensen, te lang achter het ijzeren gordijn gezeten. Daarna lekker afdaling van 12 % (Stond op bordje, durf niet meer te kijken op de navigatie welke percentages we onderweg hebben want dan zakt de moed je in de schoenen af en toe). We stoppen in Ebnath, een gehucht met krantepapier dichtgeplakt maar wel een gasthof. Hier overnachten we bij Valeria Pauch, voormalig Oekrainse. De volgense dag kunne we gelijk aan de bak met een beste klim en koude spieren (normaal grsproken heb je de spieren na 10 km warmgedraaid, maar met deze klimmen is het met 30 meter al in orde). We krijgen dan ook klim na klim en komen na 30 km bij de grens na het dorpje Schirding. Hier staat een granieten obelisk waarvan we weten dat dit de grens is. Graniet uit het Fichtelgebergte.

Tsjechië dus bereikt en gelijk weer de vlakte op en de wind weer volop in het gezicht. De eerste grote plaats welke we bereiken in Tsjechie is Cheb. Het eerste hoertje met bijbehorende pooier hebben we al gelijk gespot. Schijnt hier in het grensgebied veel voor te komen. Vervolgens gaan we via de dorpen Palic, Salajna, Dolni Zandov, Valy naar Marianske Lazne. Dit is een super mooi stadje met allemaal luxe gebouwen en hotels. Het is eigenlijk een resort/welness plaatsje. We vragen bij een hotel of er plek is, deze zit vol en verwijst ons door nasr Hotel Hannah. Daar aangekomen, aangebeld en te woord gestaan door een dame met een best aantal verrotte tanden in de mond, en dan echt zwart. Als de badkamer er zo uit zou zien, dan laat maar zitten, dan douchen we liever niet. Ze verwijst ons naar een ander gebouw. We komen echter op weg hiernaartoe langs een ander hotel en kunnen daar gelukkig een kamer krijgen (krijgen is niet echt het goede woord, voor niets gaat alleen de zon op...). Blijkt dat hotel Hannah een verkapte gok en hoerentent is.

Onze fietsen kunnen in het hotel in de bioscoopzaal gestald worden.

Dinsdag 15 mei krijgen we gelijk naar Marianske Lazne een beste klim, weer naar 800 meter. We komen vervolgens bij Klaster Tepla, en wat de naam al vermoed, hier is inderdaad een Klooster. Even een fotomomentje. Hierna volgen een paar kleine mont-ventoux klimmetjes van 12% en bereiken we de Boheemse vlakte. En ja, klimmen houdt ook in dalen, maar dit volgt elkaar op. VIa Mesto Touskov bereiken we Plzen. Hier staat de hele grote bierbrouwer Urquel. Dit kun je zelfs in Praag drinken.

Woensdag toch vertrokken vanuit Plzen ondanks de voorspelling. Uitgeteld dat we meerdere uitwijkmogelijkheden hebben onderweg om te stoppen. En ja hoor, 1 km na Plzen gaat het al regenen. Maar toch gewoon doorgaan, en hebben we 50 km tot Horovice bereikt. Datvwas maar goed ook, smiddag kwam er een bak regen, en het rioolsysteem is niet zo als in Nederland. Hier stroomt het water op de weg naar beneden als plaatselijke watervallen.

In Horovice krijgen we in het hotel een tweetal wificodes omdat we meerdere aparaten hebben, echter blijken twee identieke codes te zijn....laten we het er maar op houden dat ze gebrekkig Engels spreken.

In Horovice op zoek naar iets kleins te eten. We komen uit bij een kippenboertje. Hier een kwart kip, twee sneden brood, een augurk en een cola voor nog geen € 2,50 per persoon. En lekker. Het kippevet zit dan wel aan het plafond, en de stoel hoef je maar een klein duwtje te geven, en hij schuift zo onder de tafel, maar we zijn er niet ziek van geworden. Rob Geus van de Smaakpolitie zou hier absoluut niet vrolijk van worden...

De volgende dag doet de naam het dorp/hotel eer aan, Horovice, de stroom valt uit...dus snel wegwezen hier.

De weergoden zijn ons goed gezind, we komen droog in Praag en hebben een hotel gescoord midden in het oude centrum. gelukkig heeft Chris wat op de prijs kunnen afdingen....Smiddags naar de Karelsbrug en daar een slotje aan de brug gehangen. Doel bereikt voor nu. Maar blijf ons volgen...het is nog niet voorbij....

groeten van ons, Chris en Karin

• 18 Mei 2018 - 08:09

Franse Vakantiegangers:

Stelletje toppers!!!,
    Super dat jullie t doel bereikt hebben. Nu ff lekker genieten en dan weer terug. Gelukkig voor ons kunnen we die avonturen ook weer volgen

• 18 Mei 2018 - 08:56

Monique:

Super dat jullie Praag bereikt hebben, netjes volgens schema !!! Lekker een paar rust dagen en dan weer richting huis . Groetjes Monique

• 18 Mei 2018 - 09:04

Gerard:

weer leuk om te lezen, zeker vanwege bekende gebieden voor ons, Tsjechië blijft een mooi land, jammer alleen dat het weer niet altijd mee werkt daar.

• 18 Mei 2018 - 09:05

Janine:

Leuk om te lezen..geniet ervan en alvast een goede terugreis..

• 18 Mei 2018 - 09:07

Annelies:

Schitterend , wat een avonturen. Leuk om te lezen.

• 18 Mei 2018 - 10:26

Ben En Joke:

Praag bereikt met de St.Vituskerk.Een mooie prestatie.Nog fijne dagen en een goede reis terug. groetjes van Ben en Joke

• 19 Mei 2018 - 10:56

Jan En Hanny:

Geweldig wat jullie allemaal doen, petje af.

• 20 Mei 2018 - 08:12

Robert, Nathalie, Rico & Carlos:

Ha Chris & Karin,

Gefeliciteerd met het zo snel bereiken van Praag. Alweer genoeg beleefd. Dat plaatsje Horovice begint wel aantrekkingskracht te krijgen als ik het e.e.a. zo lees. Trouwens ook genoeg te doen in de autohandel zo te zien..Veel plezier nog en fijn pinksterdagen gewenst !
    Groetjes vanons

• 22 Mei 2018 - 13:30

Ernie En Jan:

Wat een Kanjers zijn jullie.Jullie beleven van alles maar doel is bereikt Praag.We wensen jullie een veilige goede terugreis naar huis.Lieve groetjes van Jan en Ernie

• 23 Mei 2018 - 07:43

Cindy:

Hallo Chris & Karin, jullie gaan weer als een speer. Veel plezier en geniet van de mooie omgeving. Fijne terugreis. Groetjes Cindy

• 23 Mei 2018 - 15:12

Marianne:

Geweldige reis aan het beleven zo te lezen ook
    flink zwaar af en toe. Geniet nog ff. Groetjes Marianne