Ruckwerts - Reisverslag uit Coburg, Duitsland van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu Ruckwerts - Reisverslag uit Coburg, Duitsland van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu

Ruckwerts

Blijf op de hoogte en volg Chris en Karin

24 Mei 2018 | Duitsland, Coburg

Vanuit Duitsland, Servus of Gruss gott,

Jazeker, we zijn weer in Duitsland. We zijn weer door het IJzeren gordijn gekomen, wat best een verademing is. Het is niet slecht in Tsjechië, maar geef ons maar Duitsland, toch wat opener mensen (voornamelijk West Dld).

Maar waar waren we gebleven, in Praag. Een super mooie stad met een hele relaxte sfeer. En erg druk, vooral omdat de Pinksteren in aantocht zijn. Veel vrijgezellenfeesten worden hier gehouden, mannen in zwempak compleet met badmuts of een kippenpak aan, vrouwen met bloemenkransen en trouwjurken (heb ook een man gespot in een trouwjurk....). Al met al een drukte van jewelste. En dan hebben we het nog niet over de Karelsbrug, zwart van de mensen. We hebben met de tram wat sightseeing door Praag gedaan, een soort hop-on-hop-off systeem. Totdat de tram gewoon niet verder gaat en je er maar gewoon uit moet. Of dat er een technisch mankement is. Gelukkig spreken een paar mensen Engels in Praag....niet veel, en dan alleen jongeren en de mensen die in het Centrum werken.

Eveneens hebben we een boottochtje over de Moldau gedaan, lekker de tourist uithangen....de Joodse wijk doorgelopen, maar helaas was het museum gesloten wegens de joodse vakantie. Heel erg jammer, hierdoor hebben we de begraafplaats niet kunnen zien.

zondag 1e Pinksterdag zijn we vroeg weer vertrokken vanuit Praag. Lekker rustig zou je denken, echter is er in Tsjechië geen Pinksteren, heel bijzonder. We moeten onderweg weer over de ijzeren brug, dit is eveneens een spoorbrug. En ja hoor, net als ik erover wil, komt er een goederentrein aan. En dan te weten dat het een doorkijkbrug is, je kijkt zo op het water met van die metalen roosters. Moet je hoogtevrees hebben, en met de denderende trein.....niet fijn. Met klotsende oksels de overkant bereikt.

Horovice eveneens lekker snel doorgekrost, nog even gedacht asn het kippenmannetje, maar het ontbijt zat nog goed in de buik. Op naar Rokycany om te overnachten. Denk maar niet dat je een kamer kunt krijgen, twee hotels en een pension....een hotel was meer een gastarbeidersverblijf, andere hotel zat zogenaamd vol (dat hebben we eerder gehoord op onze reizen) en het pension was eveneens vol. Dan maar doorfietsen naar Plzen. Totaal 125 km gepakt deze dag, en in Plzen maar hetzelfde hotel genomen.

S-avonds lekker gegeten en gezellig gepraat met een Amerikaans stel, Walter en Annelies.

De volgende dag nemen we geen risico met de overnachting en hebben met booking.com het hotel in Marianske Lazne waar we op de heenreis zijn geweest, geboekt. De kleine plaatsen kun je vergeten onderweg in Tsjechie. We gaan via Bedruzice en Resin naar Pacin, hier wacht en beste klim. De klimmen van deze kant zijn heftiger dan van de andere kant, de heenreis was wat gelijkmatiger om te klimmen, op de terugweg is het gelijk aan de bak met 12% tot 16%. Uiteindelijk bereiken we Marianske Lazne, een super mooi kuur-oord plaatsje, ook bekend van de vele bronnen en schone lucht. Deze hebben we dan ook maar even goed ingesnoven.

22 mei hebben we via Cheb de grens weer bereikt met Duitsland. De laatste kronen in Cheb opgemaakt, kun je toch geen drol mee. Onderweg hebben we een aanval van steekvliegen overleefd, en maar gelijk een grote fles Autan in Marktredwitz aangeschaft bij de Kaufland. Het is wel een voordeel als je door deze krengen achterna gezeten wordt, je vliegt de heuvel op...

In Marktredwitz gegeten bij Speizehaus Gute Quelle. Hier maken we voor het eerdt het gebruikelijke Tsjechische geklop op de tafel mee. Bij het binnenkomen en weggaan, klop je twee maal met de knokkels van je hand op de tafel. Maakt neit uit dat je niet van daar bent, er wordt gewoon op je tafel geklopt. Heel bijzonder.

Gister het Fichtelgebirgte weer door. Richting Schurbach nadert een onweersbui, deze sloeg gelukkig rechtsaf en wij konden gelukkig linksaf. We naderen de Fichtelberg met een lekkere klim van 16% naar Neubau en als je denkt dat het dan klaar is, volgt er een volgende klim, maar we weten van de heenreis dat er nog een 8 km lange afdaling volgt naar het skiplaatsje Bad Bernick im Fichtelgebirgte. Wat een verademing...onze fiets veranderd dan in een e-bike...maar wees niet bang, daarna moeten we weer gewoon trappen. De Fichtelsee met de bekende mufkoppen weer door...niets veranderd in die paar dagen...

Vandaag zijn we vertrokken vanuit Marktredwitz (mooie namen welke we allemaal tegenkomen zoals Himmelkron, Bovensiemau en Untersiemau). Doel was Hilburghausen maar de regen onderweg heeft ons doen stoppen in Coburg. Geen probleem, kunnen we deze plaats ook even bekijken. We proberen ook op de terugweg andere stops te maken. Niet denken dat je pecies weet hoe en wat van de heenreis, de terugreis lijkt toch anders, je zie alles van de andere kant, en dus ook dingen de we heen niet gezien hebben zoals de Plessenburght in Kulmbach.

De fotos worden nog toegevoegd, dit duurt altijd even, dus kijk rustig later nog een keertje. We gaan nu eerst Coburg in...ff koeken...

Hopelijk blijft het leuk om te lezen, en gelukkig zien wij ook weer lieve reacties terug, waarvoor dank.

Nog even een tip voor de mensen welke ook deze trip gaan maken, als je een kuntsgebit hebt, zorg voor voldoende kukident...dit wegens de ietwat mindere paden en de boomwortels en de waterafvoergoten in de weg, de vele klinker/kasseien wegen, maar wel een echte aanrader. En overnacht in Tsjechië in de wat grotere plaatsen.

viel spass und grusse vanuit Coburg, Chris en Karin

• 24 Mei 2018 - 19:56

Gerard:

Dobre den.

• 25 Mei 2018 - 14:34

Ernie Jan:

Karin en Chris wat zien en beleven jullie toch weer van alles wat is het toch mooi om dit op de fiets te doen ook de terugreis wat een belevenis.Wij blijven het volgen tot dat jullie weer veilig thuis zijn vindt het zo leuk om te lezen.Als ik geen Kunstgebit in had(zonder kukedent)zou het graag ook willen doen maar kwam dan echt niet verder dan Nijhof in Halle ging daar lekker eten en overnachten.Hahaha dat lijkt mij beter dan waar jullie nu overnachten.Karin en Chris geniet er lekker van jullie zijn alweer op terugreis hele veilige en gezellige dagen gewenst en tot het volgende reisverslag.Karin je doet het ontzettend goed.Lieve groetjes van Jan en Ernie

• 25 Mei 2018 - 16:57

Ben En Joke:

Jammer, dat jullie de begraafplaats in de joodse wijk niet hebben gezien.Indrukwekkend met al die steentjes. Wat betreft de tram,dat was bij ons een bus.De dienst zat erop.Overstappen in een andere,die reed er achter.Nog heel veel plezier Ben en Joke.

• 26 Mei 2018 - 15:03

Gijs En Ingrid:

Hallo Chris en Karin.
    Wat gaan jullie snel. Heerlijk herkenbaar al die plaatsnamen en foto's. Hoe is het om nu terug te fietsen? Toch wel anders? Wij gaan zeker deze route ook weer doen, want Praag is een leuke stad om naar toe te fietsen. Geniet van de terugreis!

• 27 Mei 2018 - 22:00

Patricia V.d.L.:

Hallo Karin en Chris,
    Wat een mooie tocht, weer heel veel gezien.
    Ook leuk al die foto's, kunnen we ook even meegenieten.
    Veel plezier nog in jullie laatste week!

• 28 Mei 2018 - 17:01

Wilma:

Nou weer mooi om te lezen weer een hoop mee gemaakt leuke verhalen en mooie foto's ! Geniet er nog van en een mooie terug tocht!!! Groetjes Theo en wilma

• 29 Mei 2018 - 20:23

Thea En Henk:

Hallo Chris en Karin
    Wat heerlijk om weer jullie mooie verhalen te lezen. Jullie gaan als een speer. Opeens waren jullie alweer op de terugweg. Heel veel plezier nog en geniet van jullie wederom prachtige reis.
    Groeten
    Thea en Henk