Wat een prachtige route, daarom retour - Reisverslag uit Messanges, Frankrijk van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu Wat een prachtige route, daarom retour - Reisverslag uit Messanges, Frankrijk van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu

Wat een prachtige route, daarom retour

Door: Chris en Karin

Blijf op de hoogte en volg Chris en Karin

29 Juni 2020 | Frankrijk, Messanges

Bonjour tous,

Hier weer een update van ons voor de mensen die niet op Polarsteps meegenieten.

De vorige keer zaten we in Nantes. Hier s’avonds nog het bericht gemaakt, werd een latertje. Normaal zijn we mooi op tijd naar bed. Na het eten gaat het licht uit, maar nou is het wel zo dat je pas na 19.30 uur gaat eten, dus dat valt dan best wel mee.

In Nantes zaten we in de Ibis, hier moet je voor het ontbijt een lijst invullen en dan wordt je ontbijt klaar gemaakt, dit in verband met de Corona perikelen. Echter hadden we maar 1 lijst en Chris houd van hartig en ikzelf ben een zoetekauw, dat wordt dus leuk als je 1 lijst hebt voor 2 personen. Dus twee maal ham en twee maal kaas....
Maar uiteindelijk is er veel opgekomen en had ik geluk met een dubbele portie pannekoekjes. Op naar Pornic. Beetje rare naam maar het is echt wel Frankrijk waar we fietsen, al zou je dat aan het weer niet afzien. Bij vertrek uit de parkeergarage begint het te spetteren, en het is de hele fietsrit praktisch niet droog geweest, tot 10 km voor Pornic, toen zagen we weer wolken in plaats van een dikke grijze natte massa. Bij Saint Nazare staat een levensgrote brug, deze hoeven we gelukkig niet over. Daar zou ik ook niet vrolijk van worden met de regen en hoogtevrees.
In Pornic heerlijk op terras gezeten, de zon liet zich weer van de goede kant zien, heerlijk genieten en mensen kijken. Pornic is een mondaine plaats waar veel mensen in het weekeinde naar toe gaan om langs de terrassen te lopen. Ook zit er een golfbaan vlak bij. In ons hotel zaten ook mensen welke gingen golfen. Dit waren medewerkers en ex-medewerkers van Air France. Nog even gepraat met een Engelsman welke lang geleden Fransman was geworden. Leek wel een beetje op Bassie van Adriaan...

De volgende dag is een zeer bijzondere dag. We gaan de Passage du Gois over. Dit is een weg welke 1,5 uur voor eb tijd gebruikt kan worden en vervolgens tot na 1,5 uur na deze tijd. De weg ligt voor en na deze tijd onder het zeeniveau, dus weg is de weg dan. We zijn op tijd, de weg is open. Hier treffen we eveneens een Fransman welke we onderweg ook al zijn tegen gekomen. Hij fietst met hele harde muziek op de fiets en gaat naar Portugal.
De weg is open en we fietsen langzaam over de weg, deze is nog erg nat en best glibberig. Er zijn veel mensen welke met de auto de plomp in gaan om vervolgens schelpen te gaan rapen. De stoet stopt, er is nog een gedeelte van de weg niet uit het water, even wachten dus. Maar al met al de gehele weg over gestoken van 4,5 km. Paar dagen later ontvangen we via Strava van een Fransman een bericht en een link naar een filmpje, hij heeft de passage ook gedaan op het moment dat wij daar ook waren en staan dan ook op zijn filmpje. Altijd handig als je een shirt aan hebt waar naam en plaats op staat. Wel heel bijzonder dat hij ons gefilmd heeft en ook op Strava (= fiets app) heeft gevonden.

Terugkomend op de harde muziek van de Fransman, volgens mij hebben de Fransen te lang in de Lock down gezeten....een fietsbel, zelfs al fiets je er praktisch naast, wordt niet gehoord, wordt volgend jaar een luchthoorn op de fiets...

We hebben een mooie en afwisselde route over bospaden en langs de zee. Het is best warm aan het worden en als je te laat op de fiets stapt, dan is het snel 33 graden. Dus ook na een michelin ontbijtje met bio sap, brioche, yoghurt van eigen productie, en de rest, allemaal met uitleg, is het 9 uur voor we op de fiets zitten. Dat is te laat dus geen ontbijtjes meer tenzij dit vroeg kan. Dus op Camping La Diva ontbijten we met croissants en appelflappen, brood was uitverkocht.

Via Rochefort gaan we op weg naar de boot bij Royan. We halen deze op het nippertje, 5 minuten later dan hadden we 1 uur en 50 minuten moeten wachten. Zwemmen is geen optie. Met mondkapje op, ander kom je niet eens op de boot gaan we naar de overkant. Dit is bekend terrein van onze Camino de Santiago.
En als iemand zich afvraagt waarom er op straat wel een sokken etc. liggen, hier de uitleg. Was welke niet goed droog is geworden, bindt je achterop de fiets, en als je dit niet goed vastmaakt, dan verlies je het, op terugweg maar even kijken of mijn onderbroek er nog ligt. En ja, ik heb er nog een paar bij me, dus dat gaat goed komen.

Donderdag zijn we in Soulac sur Mer aangekomen. We verblijven in hotel Michelot, een aanradertje, super aardige eigenaar en goed ontbijt. Hier hebben we heerlijk op het strand gezeten bij een gezellig standtentje.
We gaan dit keer niet nog een keer met de boot over naar Arcachon maar fietsen om het Bassin d’Arcachon heen. Bij de tocht naar Santiago hebben we het kleine bootje gehad vanuit Cap Ferret. De route is verder super afwisselend en de plaatsjes erg gezellig zoals Andernos les Bains. Hier hebben we de volgende dag een Fransman ontmoet welke met zijn racefiets een stuk met ons is opgefietst. Hij had voor Heineken gewerkt en was benieuwd hoe zwaar de fiets was, dus even laten optillen, dat was wel even wat, had hij niet verwacht dat de hele combi zo zwaar zou zijn. Die dag komen we door Parentis en Born waar onze eerste kampeervakantie heeft plaatsgevonden, en dit is 16 jaar geleden geweest. Vervolgens gaat de toch door naar Mimizan en Mimizan plage. Bij deze laatste plaats zetten we de tent op en eten in de plaats. Salade met lardons en gesiers. Dit laatste rook ik al toen het bord voor me werd gezet. Lardons dat is geen probleem, dat is gebakken spekjes. Maar gesiers, laat dat maar staan, dit is maagspier. Ook weer wat geleerd.

We hebben Dune du Pilat al gehad en via Capreton gaan we naar Bayonne. Hier gaan we met de lift van een brug naar een ondergelegen weg. Heel bijzonder, maar dit slaan we op terugweg over, we konden gewoon de eerste brug nemen om naar de overkant te komen.

Gister zijn we in Biarritz aangekomen. Hier zijn we beiden nog nooit geweest, wel een heel gezellig plaatsje. En vandaag, op naar Hendaye. Echter wordt het klimwerk na Biarritz wel heftig, we zitten op de uitlopers van de Pyreneen, en dat is te merken, minimaal 18 % en dan de wetenschap dat we dit vandaag nog een keer terug moeten fietsen. Het is zo stijl dat we de fiets amper omhoog geduwd krijgen. Een kabelbaantje zou fijn zijn. Vervolgens begint het bij Saint Jean de Luz te regenen. Het uitzicht op de berg waar we naar toe moeten is niet echt aanlokkelijk, grijze lucht en regen. Dus besluiten we om dit het eindpunt te laten zijn. Niet helemaal kapot gaan, we moeten nl ook nog terug. Dus omdraaien en op naar het goede weer, dit is dus ook weer het geval bij Biarritz.

We zijn dus nu op de terugweg. We moeten aardig doorfietsen, dit omdat we wat tijd zijn verloren met de nog niet geopende grenzen. Maar al met al moet het goed komen. We zijn vandaag tot Léon gekomen en zitten heerlijk aan het Lac van Léon. Kijken waar we morgen terecht gaan komen...

Merci de votre messages et en prochaine

Chris en Karin

Ps de locatie wordt nu niet bijgewerkt, hopelijk wordt dit later alsnog geregeld...

• 29 Juni 2020 - 21:19

Jan Van Loozenoord :

Al volg ik polarsteps ook dit is leuk te lezen. Hopelijk morgen weer fijn fietsweer. Bon courage

• 29 Juni 2020 - 22:27

Tiny Keizer:

Lieve Karin en Christian, gefeliciteerd met jullie bereikte droom doel!
    Zijn trots op zulke kanjers ! Jullie hebben veel gezien en meegemaakt en nu
    zien jullie op de terugtocht de andere kant van de medaille!!
    En hopen dat jullie daar net zo van genieten als van de heenreis!
    Weer een goede reis toegewenst en Lieve groeten van Pa en Ma!

• 30 Juni 2020 - 08:55

Hans, Anke, Sam En Lynn:

Leuk verslag, Karin en Chris! En wat goed dat jullie het doel bereikt hebben! Knap hoor. Veel plezier met de terugreis! xx

• 30 Juni 2020 - 09:09

Robert, Nathalie, Rico & Carlos:

Ha Chris & Karin, knap staaltje werk ! Mochten wij ooit nog aan het fietsen komen dan was ons einddoel Biarritz geweest en niet verder :) (18% pffff....) Veel fietsplezier en avonturen gewenst en alvast een goede terugreis !

• 30 Juni 2020 - 10:11

Anita Rengers:

Wat een mooie fotos en fijn dat het gelukt is succes met de terug reis. groetjes Robert en Anita

• 30 Juni 2020 - 16:29

Wilma Van Uem:

Knap jullie hebben het weer geflikt super goed gedaan en weer een leuk verslag met mooie foto's. Dat was weer genieten succes met de terug reis!

• 30 Juni 2020 - 16:30

Wilma Van Uem:

Groetjes uit Doetinchem

• 30 Juni 2020 - 18:32

Claudi:

Inmiddels alweer veel km in de pocket en veel gezien, mooie foto's!
    Veel succes met de terugreis, geniet er nog maar van!

• 30 Juni 2020 - 19:51

Resi:

Zo, ik ben weer bij met de administratie. Weer lekker avontuur en doel aangetikt. Geniet van de terugtocht en niet verdwalen! Groetjes xx

• 01 Juli 2020 - 22:42

Ernie En Jan:

Wat een Kanjers zijn jullie einddoel weer bereikt.Gefeliciteerd hiermee.Weer schitterend om te lezen mooie natuur alleen de brug bij Saint Nazare moet er niet aandenken.Blij dat ik daar nooit overheen moet.Jullie zijn alweer op de retour door de prachtige omgeving.Wij wensen jullie weer een goede veilige reis en geniet er nog lekker van.Lieve Groet van Jan en Ernie

• 05 Juli 2020 - 16:37

Patricia VdL:

Gefeliciteerd! Jullie doel weer bereikt met vele mooie herinneringen.
    Laatste week breekt alweer aan. Geniet er nog even lekker van.
    Goede reis!