We zijn op de fiets geklommen - Reisverslag uit Monheim, Duitsland van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu We zijn op de fiets geklommen - Reisverslag uit Monheim, Duitsland van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu

We zijn op de fiets geklommen

Blijf op de hoogte en volg Chris en Karin

11 Juni 2022 | Duitsland, Monheim

Hallo allemaal,

We zijn vertrokken, vrijdag 10 juni zijn we op de fiets geklommen en om 8.15 uur gestart vanuit Doetinchem.

Op naar Andermatt.

Chris was al vroeg op, zoals gewoonlijk, gewekt door onze oudste kat, Pino. Het motregende al en op buienradar was een hele zone van motregen te zien als je vooruit keek. Dat is een niet zo’n fijn begin, mede omdat de voorspellingen de dag daarvoor goed waren. Onze stelregel is altijd, als je maar droog vertrekt. En ja hoor, om kwart over acht was het droog. Geen heel gebied van motregen te zien, wederom had buienradar het niet goed (en in dit geval kwam dat super uit).

Het eerste stukje tot Spellen hadden we recentelijk gefietst vanaf Emmerich, als voorproefje en voorpret. Ook om te zien hoe het loopt met de routebordjes. Tot daar super geregeld.

Na Spellen begint het nieuwe traject. Onderweg wel wat Praagstickers gezien en inderdaad komen die stukken je dan ook bekend voor.

We hebben geluk met het weer, de zon komt door en de wind trekt fors aan. Windvoorspelling is altijd waardeloos, in dit geval ook. In plaatst van windkracht 1 hadden we zeker te maken met kracht 3 en dan volle bak tegen. In de middag trekt de wind altijd nog iets meer aan waardoor je dan op 4 uitkomt. Met deze bepakking vang je meer wind dan met de racefiets.....

Maar al met al trappen we gestaag door, ploegend door de wind, wennend aan de zware bepakking en zware fiets. In tegenstelling tot de racefiets is deze fiets niet met 1 hand op te pakken. Het wordt altijd meer een gesjor dan optillen.

In Rees hebben we de eerste echte stop, bij de bakker. Een lekker broodje gegeten, wat gedronken en de motor kan weer verder lopen.

We gaan de eerste dag tot Voerde. Dit is genoeg voor de eerste dag en hebben dan 89 km weggetrapt. Daar ontmoeten we John (broer Chris) en Resi (schoonzus) die op de terugweg zijn van de vakantie. Altijd gezellig en niet de eerste keer dat we elkaar treffen onderweg. Dit keer op onze eerste dag. Samen gezellig een pizza gegeten.

Na een goede nachtrust op naar het ontbijt. Altijd afwachten wat er is, een buffet? Of twee broodjes in een mandje? Je maakt van alles mee onderweg. Onze voorkeur gaat natuurlijk uit naar een buffetje. Voor ieder wat wils en dit was dan ook hier zeker het geval. Chris kon zijn hart ophalen: zalm, gevulde eieren, alle soorten kaas, slaatje, roerei, gekookt ei, yoghurt, vers fruit, gedroogde vruchten, ga zo maar door, en ja voor mij: honig.... ik zal zien dat er een foto bij komt van het ontbijt, je krijgt er spontaan zin in...

Uiteindelijk stappen we rond dezelfde tijd als de dag daarvoor op de fiets. We spreken nog een medegast die een tocht van 700 km heeft gemaakt, onder andere naar Amsterdam en Rotterdam. Vandaag moest hij naar Keulen, dit was zijn eindpunt, en nee niet via de Rheinroute. Keulen rechtstreeks is 90 km en voor ons is dat vanaf hetzelfde punt, 120 km. Dit komt door het geslakker van de Rhein.

In Voerde moeten we even goed opletten om weer op de route te komen. Ondertussen gisteravond de begeleiding van de koers in de navigatie ongedaan gemaakt. Dit omdat de route in ingeladen van Andermatt naar Nederland en niet andersom. We fietsen op onze heenweg eigenlijk tegen de draad in. En de routebegeleiding heeft niet in de gaten dat we tegen de draad in fietsen en als het een tomtom was geweest, had hij de hele tijd aangegeven: keer om alstublieft, keer om. Gelukkig staan er pijltjes in onze route vermeld waardoor we geen rondjes gaan fietsen. En blij met de route in de navigatie omdat het een links en rechts van de rijn te fietsen route is. Alles staat weergegeven onder Rheinradroute 15 weergegeven. En hier ga je de mist mee in als je niet op het boekje of navigatie fietst. Soms zijn er ook bordjes weg, net al in Nederland. Gokken is dan geen optie, en prijs ik me gelukkig met een tegen de stroom in werkende navigatie.

Vandaag komen we door Duisburg, midden door het centrum. Vervolgens weer door de natuur waar ook de industrie tussen staat. Op naar Düsseldorf, zeker 25 jaar geleden voor het laatst geweest. Deze stad is zeker een aanrader, mooie boulevard langs het water, een binnenhaven en alles tiptop in orde inclusief waterpunt in het park. Niet meer terug te kennen van 25 jaar geleden.

Vervolgens gaan we via het havengebied weer verder.

Uiteindelijk stoppen we in Monheim am Rhein. Hier komen we terecht in een groot hotel. De hotels in Monheim vangen Oekraïensche vluchtelingen op waardoor er minder plek is in sommige hotels hier. Maar we hebben plek in Hotel Comfort, met uitzicht op de Rijn. Vandaag 92 km gemaakt waarbij de temperatuur smiddags lekker oploopt. Morgen gaan we richting Keulen en Bonn.

Voor de mensen die elke dag willen weten waar we uithangen: polarsteps, gratis account aanmaken en vervolgens karinburgers3 volgen.

Wij zeggen vanuit Monheim, tot de volgende keer...

groeten Chris en Karin

• 11 Juni 2022 - 21:22

Pa En Ma:

Lieve Christian en Karin,

Wat een super verslag! Gelukkig is alles naar wens gegaan.
    Ookal was het eerst wennen met een tegengestelde route!
    Maar we zeggen altijd tegen elkaar Onze Kaatje redt het wel!!
    (geen scheldnaam hoor!!) Jullie hebben in Voerde met een etentje gezellig Resi en John gisteren ontmoet. En vanmorgen waren ze alweer hier op de koffie en hebben we vakantieverslagen gehoord. Wensen jullie een goede nacht met een goed bed en een super ontbijt !! En morgen weer een hele goede reis!! Liefs Pa en Ma.

• 12 Juni 2022 - 08:19

FLORET Philippe:

Hallo,
    Een prachtig reisdagboek, blij je te kunnen volgen.

Bonjour,
    Un beau carnet de voyage, content de pouvoir vous suivre.
    Philippe et Marie

• 12 Juni 2022 - 11:03

Miavanloo :

Super Karin en Chris

• 12 Juni 2022 - 20:50

Jan:

En daar gaan jullie weer. Is dat nu de elektrische aandrijving dat de fietsen zo zwaar zijn? Foute humor. Leuke foto's en een fijn verslag. En prettig dat jullie John en Resi hebben ontmoet. Veel plezier en succes!

• 13 Juni 2022 - 10:45

Adeline:

Hoi Chris en Karin, wat een mooi verslag! Lekker genieten samen!
    Groetjes van ons allemaal!