Lekker warm, hittegolf - Reisverslag uit Schaffhausen, Zwitserland van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu Lekker warm, hittegolf - Reisverslag uit Schaffhausen, Zwitserland van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu

Lekker warm, hittegolf

Blijf op de hoogte en volg Chris en Karin

20 Juni 2022 | Zwitserland, Schaffhausen

Dag allemaal,

Omdat we nu in Zwitserland zitten een eerder verslag. We wilden jullie dit niet onthouden dat we in ieder geval in Der Schweiz zijn aangekomen.

De vorige keer zijn we geëindigd in hotel Oberle. Dit was Frankrijk, en dat hebben we gemerkt aan het ontbijt. Half stokbroodje, een croissant, glaasje jus en bakkie koffie. Voor Chris gelukkig ook nog wat vleeswaren. Daar gaan we het mee doen vanmorgen. Gelukkig hebben we de avond daarvoor heerlijk gegeten zodat we wel even door kunnen op dit ontbijtje.

Op naar Strasbourg, hier is het best druk met woon-werk verkeer en scholieren. We gaan snel Strasbourg voorbij aan de buitenkant. Te druk om hier even Strasbourg in te gaan.

We fietsen deze dag, na Strasbourg, voornamelijk langs het Rhone kanaal, rechte weg en erg saai. Het lijkt op het Nantes-Brest kanaal. Maar je kunt wel lekker opschieten. De bomen langs het kanaal geven de benodigde schaduw. Het is wederom erg warm, en we maken 92 km vandaag. We hebben een leuke omleiding langs het kanaal en een local stuurt ons de woonwijk in waar we een rondje van de zaak fietsen. Uiteindelijk de juiste omleiding gevonden en weer lekker op de route terecht gekomen.

We stoppen in Neuf-Brisach op camping Vaudan. Hier hebben ze een speciaal fietserveldje met tafels en stoelen, maar nog fijner, een aparte afgesloten ruimte met een koelkastje/magnetron en telefoon oplaad mogelijkheid. Dit geld natuurlijk ook voor de navigatie waar ik erg blij mee ben. Soms staan de bordjes verkeerd of zijn ze er niet. Dan is het handig de navigatie met de juiste koers te hebben. Ons ontbijt gaat lekker in de koelkast voor de volgende ochtend. Neuf-Brisach is wel een bijzondere plaats, het is een vestingstadje met drie muren om de plaats. Eveneens kun je er een lekkere pizza eten, dus mocht je een keer in de buurt zijn, rustige camping en bijzonder dorp.

De volgende ochtend wordt er een waarschuwing aangeplakt:code oranje ivm hittegolf. En ja warm was het zeker. De avond daarvoor al. Dus aangepaste afstand, we maken die dag 55 kilometer.

Onderweg in Petit Landau hebben we een heel gesprek met een man waarvan zijn ouders eigenaar van de gaststatte wat nu het gemeentehuis is. Hij heeft het uithangbord zelf gemaakt op verzoek van de burgemeester. Eveneens zien we de de ijzeren hekwerken met kippengaas weer op de akkers staan, we vragen een bewoner waar dit voor is. Dit blijken maisopslag plaatsen te zijn waarin de mais na het oogsten werd gedroogd. Hij geeft aan dat de kleinere boeren dit nog gebruiken. We wijken iets van de route af om te overnachten, dit om niet in het voorgebied van Basel uit te komen, daar weten ze nl. van prijzen. We stoppen in Bartenheim. Hier en kamer met balkon en zonder airco. Kunnen we mooi wennen aan de warmte. En warm wordt het, in de avond wordt het alleen maar warmer in plaats van dat het afkoelt. Voordeel is dat de was snel droog is. Alles gewassen wat aan is geweest, kunnen we er weer fris tegenaan. De fietskleding wordt elke dag gewassen, dit even ter info, mocht iemand denken dat we als otjes op de fiets zitten.

We mogen die ochtend eerder ontbijten zodat we ook eerder kunnen starten.

We gaan op weg naar Bad Sackingen, maar voor we hier komen gaan we kris kras door Basel. Wat een mooie stad, een aanrader. En lekker rustig zo op zondagochtend. We maken 60 km wat met deze warmte echt genoeg is. We hebben een onderkomen aan de rand van Bad Säckingen en lopen naar het centrum. Daar is het gezellig druk, live muziek en een een of ander evenement met fietsers en ballonnen. We bezoeken de kolossale houten brug waarmee je naar Zwitserland kunt lopen. Uiteindelijk na het eten lopen we terug met klotsende oksels van de warmte. Zo warm maken we niet vaak mee.

Vandaag, 20 juni, gaan we op weg naar de grootste waterval in Europa, de Rheinfall. We hebben een mooie route vandaag met wat smerige korte venijnige klimmetjes. Kunnen we benen vast een beetje kietelen voor de Oberall pas.

Uiteindelijk komen we bij de Rheinfall, super mooi. We ontmoeten hier twee Zwitsers die met de racefiets zijn met wat minimale bepakking. We komen aan de praat en hierdoor hebben we een foto van ons tweeën bij de waterval. We hebben het over de route die zij maken en welke wij aan het doen zijn. Altijd leuk om fietsers te ontmoeten. Wellicht komen we ze nog tegen in Andermatt, als zij de Stelvio hebben gefietst en weer op de terugweg gaan.

Het plan was om in Neumagen een onderkomen te pakken, en dan nog weer naar de Rheinfall te lopen. Dan kun je via Schloss Worti een ander uitzicht verkrijgen op de waterval. Maar helaas, de onderkomens waren een beetje dubieus hier. Dus verder naar de route en op naar een volgende mogelijkheid. Dit wordt Schaffhausen. In Zwitserland, en daar kom je heel snel achter. De prijzen zijn hier torenhoog. Het verbaast me dat er dan toch nog zoveel toeristen zijn.

En morgen? Op naar de Bodensee.

Tot de volgende blog, groeten van ons

ps eerder vergeten te vermelden dat we ook langs de Lorelei zijn gekomen. Gelukkig heeft ze ons niet geroepen en zijn we op de fiets blijven zitten. Hopelijk roept ze ons ook niet op de terugweg.

• 20 Juni 2022 - 22:12

Gijs En Ingrid:

Hallo Chris en Karin,
    Jullie schieten al flink op naar Andermatt. De Rheinfall is inderdaad een belevenis. Wij zijn wel een extra dagje gebleven tijdens onze trip. Sterkte met de hitte. Af en toe maar even afkoeling zoeken straks langs of in de Bodensee.
    Geniet van de route.
    Gijs en Ingrid

• 21 Juni 2022 - 11:28

Pa En Ma:

Lieve Karin en Christian.

Wat een mooie route daar bij de Rheinfall en wat een hitte!!
    Om nooit te vergeten! Nu maar een beetje zuinig aan doen
    maar dat zal wel meevallen bij jullie!!!!!
    Goede reis verder en geniet van alle mooie uitzichten daar.
    Liefs Pa en Ma

• 21 Juni 2022 - 12:10

Robert, Nathalie & Carlos:

Ha Chris & Karin,

Jullie gaan echt snel....petje af en dat met die hitte ! Klinkt allemaal goed...om zelf de vakantiekriebels van te krijgen. Een goed voortzetting van de reis gewenst en de groetjes van ons en blijven genieten !!

• 21 Juni 2022 - 23:29

Claudi:

Hoi Karin en Chris,
    Jullie zijn alweer een heel eind op weg.. Veel belevenissen en leuke foto's! Geniet ervan en een voorspoedig vervolg van jullie reis.
    Groet, Claudi