Tsjechie in zicht... - Reisverslag uit Burgkunstadt, Duitsland van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu Tsjechie in zicht... - Reisverslag uit Burgkunstadt, Duitsland van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu

Tsjechie in zicht...

Blijf op de hoogte en volg Chris en Karin

12 Mei 2018 | Duitsland, Burgkunstadt

Hallo allemaal,

toch nog maar even een berichtje voordat we de grens over gaan met Tsjechie. We waren de vorige keer in Etteln gestopt. Hier hadden we wifi in het dorp, dus kon het verslag gemaakt worden op de valreep (pas na het eten op de kamer).

Wat hebben we allemaal gezien tot nu toe, heel erg veel. Gister nog even wat foto's bij het vorige verslag gezet. Dit was ff niet mogelijk omdat het fotolimiet even aangepast moest worden. Dit kregen we ff niet in orde, geen limietverhoging mogelijk..ook niet na 10 keer op de button drukken op de website. Mailtje gedaan en gelukkig is alles weer mooi in orde. Dus kijken maar...

op 8 mei zijn we van Etteln richting Warburg gefietst, via Husen waar de mooie landweggetjes beginnen, weg van de Lippe, dus er kan weer wat geklommen worden. In Eberschutz gezocht naar een bakker, maar geen bakker meer in het dorp te vinden. Op aanwijzing van een mevrouw bij de slager terecht gekomen. Hij had gelukkig nog een paar broodjes en heeft er gelijk een lekker gedroogd hammetje op gesneden. Drinken was er niet te krijgen, dan maar oplos in de extra flesjes water. Onderweg een goede daad gedaan, bandje opgepompt van een Duitse man. Wij pompen en hij de band vasthouden, jaja, en dan ook nog geen dankjewel kunnen zeggen...volgende keer....helpen we vast wel weer.Vervolgens zijn we in Bad Karlshafen in een zimmer frei terecht gekomen, Gasthof Carl, het oudste huis in Bad Karlsfhafen. Hier is eveneens een invalidenhaus. In het centrum is een brekerij aan de gang welke al 3 jaar duurt. Ze gaan de toegang tot de binnenhaven aanpassen waardoor er motorjachten de binnenhaven kunnen bereiken.

Na Bad Karlshafen gaan we bij Wahmbeck met de pont naar de overkant. We fietsen kronkelend over mooie wegen naar Eodelsheim waarna we langs de Weser naar Hann. Munden fietsen. De bouwsteil is inmiddels erg mooi geworden, vakwerkhuizen. Wat een genot om naar te kijken, het is een klein feestje om door de mooie dorpjes te crossen.

Bij Wahlhausen ontdekken we het eerste grenspunt. Het fietspad is op de grens tussen voormalig Oost en West Duitsland gelegd. Verderop staat eveneens een groot bord waarbij vermeld wordt wanneer de eenwording heeft plaatsgevonden. Heel bijzonder, we slakkeren dus van oost naar west en weer terug. In de dorpen is het wel zichtbaar aan de woningen en de mensen zijn wat terughoudender, kijken wat depri, en de jongeren lopen met knal blauw of paars of rood haar rond. Oja, groen hebben we vandaag ook gesignaleerd.

10 mei was het Himmelfart, en dat hebben we geweten. We waren al vroeg op pad en de eerste Duiste mannen lopend met een grote halve liter hebben we al om half 9 gepasseerd. 'S-ochtends dan, niet 's-avonds! En daarna kwamen we er veel meer tegen. Lopend met een bolderkar of zonder, maar standaard met een grote fles bier in de hand. En zwalkend midden op het fietspad...maar al met al waren ze niet lastig. De volgende dagen komen we nog steeds kapotte flessen en glas op het fietspad tegen. We hebben 's-avonds uitleg gekregen dat de Himmelfartstag een mannertag is. Alle mannen trekken er dan op uit met een grote halve liter, en een flinke voorraad in de rugtas. Dit is ook op 1 mei het geval in Duitsland.

We naderen Heringen. En wat is speciaal aan Heringen, de Monte Kali. De afvalbergen van de kalimijn. In Heringen is de mijn nog in werking. Wat een enorme berg.

In Heringen (leek een beste plaats op het kaartje) is maar 1 restaurant open. Hier hebben we aan tafel gegeten met een Duits stel. Je wordt hier gewoon lekker bij anderen aan de tafel gezet, wel erg gezellig en dan hoor je nog eens wat, zoals van de mannertag.

Na Heringen verlaten we de kali bergen en gaan we op weg naar een andere bijzonderheid, gradierwerk. In Bad Salzungen staat een super mooi Kettlebad in vol ornaat. Dit is in gebruik voor kuren met zout. Foto zetten we erbij...

via Schwallungen en Wasingen gaan we naar Themar en komen vervolgens uit in Hildburghausen. Alles vol, als uitloop van de mannertag, en omdat er op dit moment heel erg veel Duitsers onder andere de Werrathalroute fietsen met een overnachting hier en daar. Gelukkig heeft hotel Verde een annulering gehad, dus hebben wij weer mooi mazzel. Hildburghausen is de etappe waarna we de grens gaan bereiken door het Fichtelgebergte.

Vandaag beetje laat vertrokken omdat het ontbijt niet eerder mogelijk was. En we moeten gelijk aan de bak met een klim bij Leimriet. Vervolgens passeren we Bad Rodach waar eveneens de grens tussen oost en west heeft gelopen. Op naar Coburg. Wat een mooi centrum, echter ook markt en dat is nooit zo handig om midden over de markt te moeten met je hele hebben en houden. Altijd druk op de markt. Maar gelukkig de route kunnen blijven volgen en eerlijk is eerlijk, als je dan weer op een rustig landweggetje zit, ben je weer blij. Coburg dus goed doorgekomen.

Het einddoel van vandaag was wat verder gepland, een 20 km nog verder, maar gezien de enorme warmte, 28 graden in de schaduw, zijn we nu gestopt in Burgkunstadt. Lekker in de schaduw genieten en de route voor morgen even bekijken.

Voor nu, gezellig avond gewenst en voor morgen een hele zonnige moederdag gewenst. Vanuit Burgkunstadt de groeten van ons

• 12 Mei 2018 - 20:43

Adeline:

Mooie verhalen! Geniet ervan saampjes! Groetjes van ons

• 13 Mei 2018 - 06:15

Wilma:

Wederom weer een mooi verhaal en leuk om te lezen! Prachtige foto's geniet er van succes en tot het volgende verslag!!! Groetjes Theo en wilma

• 13 Mei 2018 - 08:32

Jan Brak:

Weer een mooie tocht!

• 13 Mei 2018 - 09:33

Ernie En Jan:

Wat kan jij het mooi op papier zetten Geweldig verkeerd beroep gekozen!!!!Maar het is weer een mooie fietstocht en jullie beleven weer van alles.Mannentag met een fles bier in de hand en dan midden op het pad lopen..Echt niet leuk met al dat glas op het fietspad.Wij wensen jullie nog een fijne veilige tocht naar Praag.Wat een Kanjers zijn jullie.Lieve groet van Ernie en Jan

• 13 Mei 2018 - 19:07

Jan:

Wat een prachtige foto's van een mooi gebied. Heerlijk lijkt me om daar doorheen te fietsen. Het blijven toch rare wezens die mannen, zeker het hetero gedeelte. Van de andere groep hebben jullie wellicht afgelopen nacht last gehad, het meejoelen met het songfestival.
    Leuk verslag weer en wees zuinig op elkaar.

Liefs Jan.

• 13 Mei 2018 - 20:11

Harry En Jeanne Leideritz:

Is maar goed dat jullie naar het oosten op weg zijn want in zuid Frankrijk is het heel slecht weer met maar maximaal 8 graden en heel veel regen.
    Tsjechie is een prachtig land met veel mooie steden/gebouwen.
    Heel veel succes en groetjes van ons.

• 14 Mei 2018 - 17:00

Ben En Joke:

Duitsland is een mooi en afwisselend land.De vele vakhuizen spreken voor zichzelf
    Aan Haltern am See hebben onze Duitse kat nog te danken.
    En dan nu naar Praag en evt Pilzen
    Groetjes en heel veel plezier en een hele fijne verdere tocht.

Ben en Joke.