Op de kop in de sloot - Reisverslag uit Roanne, Frankrijk van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu Op de kop in de sloot - Reisverslag uit Roanne, Frankrijk van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu

Op de kop in de sloot

Door: Chris en karin

Blijf op de hoogte en volg Chris en Karin

17 Mei 2017 | Frankrijk, Roanne

Hallo allemaal,

Vandaag is het woensdag 17 mei. Om dit neer te zetten, moeten we eerst op de telefoon kijken welke dag het is en welke datum. Als je vraagt wat we gister hebben gegeten, dan lijkt het heel erg ver weg.

De titel van dit verhaal, ja daar komen we zo op, eerst verder vanuit Nancy, anders wordt het een warboeltje, en dan weten we het helemaal niet meer.

We zijn vertrokken vanuit Nancy richting Dompaire. Hier zit welgeteld een hotel, afstand is vanuit Nancy ongeveer 85 km, wel genoeg voor de dag, anders wordt het gelijk 100+ om te fietsen. Dus we gaan voor Dompaire, langs de moezel, via Charmes, vervolgens naar Ubexy waar er een klim komt tot voor Vaubexy. Ja het klimmen gaat straks weer beginnen, en daar zijn de ardennen niets bij. Maar nog niet op dit moment, het is nog goed te doen met het klimwerk.
Dompaire bereikt, hotel aan de doorgaande route, of te wel een dorp met een doorgaande straat. Chris heeft een kamer gevraagd, maar helaas, het hotel is complet (vol). Zou niet weten waar alle gasten moeten zijn, alle sleutels aan het bord, het hele gehucht uitgestorven en dan zeggen dat je complet bent, jaja.
Er is geen andere optie om door te fietsen, overnachtingsmogelijkheden zijn er heel erg weinig, of zitten dicht, niet pas, maar al een paar jaar zo te zien...
Via de Saone op naar Fontenoy-le-chateau. Moeten we ff lekker doortrappen, nou dat doen we ook wel, regen zit ons op de hielen, maar als je hard genoeg fietst, dan kun je het voorblijven. Net voor Fontenoy is er een onweersklap in de bergen voor ons, en vervolgens komt er een bak met regen de lucht uit plensen, maar wij staan lekker droog onder het gemeentehuis op palen. Net op tijd in Fontenoy aangekomen dus, en met 122 km op de teller wil je dan wel snel onderdak hebben. Overnacht in Le Moulin cotant, hier eveneens genoten van een uitzonderlijk goed 3 gangen menu. Super adres, voor degene welke nog een keer in Fontenoy-le-chateau terecht komen, je weet maar nooit.

De volgende dag stralend weer, alle regen valt vaak snachts, en op naar Gray, afstand uitgeteld, maar dit valt uiteindelijk wat verder weg uit. Dus we dachten ongeveer 90 en het werden er 115.

We zijn alweer bij 15 mei aangekomen, en hier komt dan ook de uitleg van de titel van dit verslag. Lekker vertrokken vanuit Gray, op naar Beaune. Dit zouden er ongeveer 100 km moeten zijn. Echter lekker op weg, komen we bij de brug over de Saone bij Lamarche. En jawel hoor, Route Barree. Hebben we een keer eerder gehad, konden we gewoon door, maar nu was de hele brug afgezet en waren ze zwaar aan het werk. Gevraag wat de beste optie was en of we toch niet over de brug konden (het frans wordt er elke keer vet beter op...) . We mochten de brug niet over en konden een pad nemen langs het water en dan de volgende brug nemen. Wij vol goede moed het pad in, en ja wel het is meer een karrespoor, welke na regen aardig blubberig wordt. Beiden al een keer geglipt, maar gewoon door kunnen trappen, tot de volgende plas, bochtje erom heen en jawel, achterwiel glijdt zo weg in de dikke smurrie. Heel langzaam kantel ik om en kom op de kop in de sloot terecht. Voeten nog vast in de clickers, zo langzaam ging het dus...maar ja, niet prettig, fijne bekomstigheid was dat de sloot in ieder geval droog stond en het niet aan de andere kant is gebeurd, dan was ik in de Saone gedonderd, en kom daar maar eens uit.
Fijn was het wel dat Chris me eerst onder de fiets vandaan heeft gehaald voordat hij een foto maakte...en fiets heel, en ikke heel, paar blauwe plekken, maar dat is geen ramp. Daar kun je gewoon mee doorfietsen.

Onder de modder door naar Beaune. Maar met mooi weer droogt alles snel op en dan klop je alles er zo af.

Gister een super tocht gehad, doel was Cluny, dit ook gehaald zonder rare fratsen. Door de wijnvelden van de Beaujolais. Vervolgens een heel stuk over de voie verte gefiets. Dit is een oude spoorrail route welke is geasfalteerd en alleen toegankelijk is voor fietsers en voetgangers. Glooiend zoef je hiermee het landschap door. In Cluny op de camping gestaan, lekker gekletst met wat mede campinggasten, zowel Fransen als Nederlanders. Ook is Cluny een aanrader, gezellig autenthiek dorp waar niet alles fermee (gesloten) is. hier zit eveneens een hele grote Stoeterij en een klooster. Heel gezellig en met mooi weer, is het overal mooi.

Omdat het warm zou worden, was het gister ook al, zijn we vroeg vertrokken, mede gezien de col die we vandaag moeten pakken. De Col d'Auterre is super mooi om te fietsen en zeker goed te doen. Doorgetrapt naar Roanne vanwaar dit bericht dus vandaan komt. Al met al gaat alles heel erg voorspoedig. We hebben wel een beste route nog voor de boeg richting Le Puy, maar als je best moet klimmen, mag je ook super afdalen....

Au revour en bon Soiree

Chris en Karin

• 17 Mei 2017 - 18:05

Resi:

Fijn te lezen dat t geen saaie ritten en dagen zijn :-). Super ook dat je dag en tijd vergeet; das echt vakantie. Wij gaan dat vanaf nu ook proberen, vakantie is begonnen!
    Fijne avond, smakelijk eten en tot gauw (op Strava :-)).

• 17 Mei 2017 - 18:50

Ernie:

kijk er erg na uit om jullie verhaal te lezen.Wat lijkt mij dit een mooie vakantie weer geen benul van tijd en dag dit is toch super.Alleen op kop in de sloot Karin dat lijkt mij nu echt niet zo prettig.Maar je heb een stevige vent bij je gelukkig en die trekt je er zo uit.En dat doet hij met LIEFDE.Weet ik heel zeker het is een KEIZER.Jullie gaan weer hard op weg naar Barcelona en wat is het daar allemaal mooi en wat zie je veel als je op de fiets bent.Wij hebben vandaag een warme dag gehad 30 graden en gisteren was het ook super.Maar het is weer gebeurd het wordt weer kouder en regen.Vakantiegangers een veilig vervolg gewenst en geniet ervan.En Resi en John ook een fijne veilige vakantie gewenst.Lieve groetjes van Oom Jan en Tante Ernie

• 17 Mei 2017 - 19:14

Miep Hondsmerk:

De reis is nog niet saai toch?? Gelukkig niets ernstigs en kunnen jullie je reis vervolgen. Wees voorzichtig en blijf vooral op gebaande wegen

• 17 Mei 2017 - 21:57

Hans, Anke, Sam En Lynn:

Ha Chris en Karin,
    Wow, wat zijn jullie al ver! Hebben jullie elektrische fietsen, of zo? ;-) Zo te lezen en te zien (mooie foto's!) hebben jullie een heerlijke vakantie. Nog heel veel plezier!
    Groetjes, Hans, Anke, Sam en Lynn

• 18 Mei 2017 - 07:21

Mia:

Een superavontuur dus zo te lezen. Lees echt met plezier jullie verslagen.. zet hem op en nog een goede reis!!
    En nog even dan kunnen jullie alles in het Spaans vertellen ipv in het frans

• 18 Mei 2017 - 13:36

Adeline:

Mooie foto's! en leuk verhaal!! Lekker verder genieten!! Bon voyage!

• 18 Mei 2017 - 18:25

Joseph Uur Loil:

Hallo luitjes mooi om te lezen dat je al zo ver bent al gaat het niet altijd even gemakkelijk maar dan zou je ook half D'chem tegen komen nog vele en voor al veilige km.
    Gr.nog uur Kreta morgen vliegen wel weer naar Loil

• 18 Mei 2017 - 20:27

Robert, Nathalie, Rico & Carlos:

Het schiet al weer aardig op...geen hulpmotortje in de frames ?? Het gaat zo snel...
    Gelukkig is de glijpartij relatief goed gegaan..nu alleen nog blijven oppassen voor die radiografisch bestuurbare gevallen..
    Goede voortzetting gewenst van ons en geniet van de tocht !

• 19 Mei 2017 - 04:22

John Keizer:

hallo Chris en Karin, zo te lezen gaat het best lekker en genieten jullie weer volop! er is niets mooier dan fietsen (behalve hardlopen dan haha). Ik zou zeggen, ga zo door en wanneer komt er een boek uit Karin?
    groet John

• 19 Mei 2017 - 10:52

Elly Kiestra:

Hallo Karin en Chris

Vreselijk is dat in Frankrijk, of er is niets of het is gesloten, hebben wij ook last van gehad, en dan is het doorfietsen, en dat is ook de bedoeling. Daarom vinden wij een camper-vakantie ook zo leuk, overal staan en slapen. Gelukkig heb je niets aan je sloot-val overgehouden.
    Veel fiets-plezier. leuk om alles te lezen.
    groet Hendrik en Elly.

• 19 Mei 2017 - 22:31

Patricia V.d.L.:

Hallo Karin en Chris,
    Morgen alweer 2 weken onderweg en zoals ik heb kunnen lezen hebben jullie weer veel gezien en meegemaakt.
    Op de kop in de sloot, eerst even schrikken ....als alles dan goed is gegaan kun je er vast wel weer om lachen. Jammer dat Chris te laat die foto heeft gemaakt. Ik had je wel eens willen zien liggen ;)
    Goede reis verder en geniet nog van dit mooie avontuur.

• 21 Mei 2017 - 15:31

Evert-Jan:

Hoi Christian en Karin,
    Zo jullie schieten al mooi op, ondanks enkele tegenslagen, maar jullie zijn dan ook echte doorzetters!
    Jullie hebben zo te lezen al mooie dingen beleeft, Barcelona komt al in zicht.Nog een goede reis verder
    en doe de groeten aan Columbus ☺️

Grt, Evert-Jan en Esther.