Van de rust naar de drukte, Barca bereikt - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu Van de rust naar de drukte, Barca bereikt - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu

Van de rust naar de drukte, Barca bereikt

Door: Chris en Karin

Blijf op de hoogte en volg Chris en Karin

31 Mei 2017 | Spanje, Barcelona

Buenes dias,

Si, España is bereikt, en Barcalona eveneens...hier volgt het laatste deel van ons verslag van dit jaar, de afsluiting van onze trip naar Barca. Op dit moment zijn we fiets-loos, deze zijn reeds ingeleverd. Maar laten we even aansluiten bij ons vorige verslag, gestopt na de St. guilhem le Dessert, wel een zeer mooie route met een zeer toepasselijke naam. Die gaan we niet snel vergeten.
Dat was 24 mei. De donderdag, op hemelvaart hebben we de traditie eveneens eer aangedaan, vroeg op de fiets, echter het douw was hier al snel opgedroogd. Op naar Beziers, planning hebben we niet meer echt, mede gezien de forse temperatuur waar we mee te maken hebben. Dan kun je op tijd weggaan, maar niet de hele dag doorfietsen. En dan moet je ook nog de pech hebben dat bij Beziers het jaagpad is afgesloten. Route barree, ja niet voor de eerste keer en het zal ook wel niet de laatste keer zijn. De weg is gebaricadeerd met soort damwandplaten. Er langs klauteren lukt nog wel, ze zijn hier gewoon aan het werk, gevraagd of we er toch langs mochten en helaas, geen enkele medewerking, wel de omleiding aangewezen en uitgeduid. Ja dan is het best handig dat je toch wel wat frans kunt spreken en begrijpen. Maar al met al, retour naar Beziers en op naar de omleiding. Het jaagpad is afgesloten omdat ze met de zeven ecluses of te wel sluizen bezig zijn. Al met al de juiste weg gevonden en verder met 41 graden...Via Vias komen we op het pad langs de Canal du Midi. Hier varen de huurboten heen en weer, of liggen aan de kant. Het pad is niet echt een pretje, druk met fransen, veel boomwortels dus veel heen en weer gestoek op de fiets zoals wij dat dan weer zeggen. Fransen hebben ook vrij met Hemelvaart en dat kun je dus zeker merken, ze trekken er dan ook op uit naar campings op de fiets en genieten daar met volle teugen van de natuur en vrijheid. Voordat we het Canal du Midi verlaten, overnachten we in het aanlegplaatsje voor de boten Colombiers.

De volgende dag vertrekken we weer met een colletje in het vooruitzicht, de Col d'Extreme. Nou deze valt erg mee, maar er zitten daarvoor wel wat aardige klimmetjes, en dat zijn dan geen colletjes. We komen terecht in het binnenland, dus weer in de heuvels, en komen uiteindelijk terecht in Tuchan via een super mooi stukje natuur. Daar belanden we op een camping welke twee jaar geleden is overgenomen door een Ier met een Franse vriendin. Het kost een beetje moeite om de tentharingen in de grond te krijgen, dus minimaal vastzetten, maar het staat, en de tent staat gelukkig niet in de wind, maar lekker beschut onder de olijfbomen, waar dan later weer heel vervelende muggen je komen opzoeken.... de wind, ja dat is ook een verhaal apart hier. Omdat we in het Pyreneen gebied zitten, waait hier een aardig stevig windje, de Tramontana. En deze heb je dan ook vaak niet mee maar tegen. Als het goed is, dan moet deze wind na de Pyreneen weg zijn, volgens Benjaminse.
Op deze camping Relais d'Aguilar is wederom een frans toilet, dus heb maar even een fotootje ervan gemaakt. Zal deze erbij zetten, dan is het voor de niet fransevakantiegangers ook duidelijk wat het inhoud.
Maar al met al heerlijk gezwommen en gegeten op de camping.

De volgende dag, we zitten nu op 27 mei alweer, fietsen we via Estagel naar Latour de France, jazeker, het is maar hoe snel je het uitspreekt maar wij hebben de La Tour gefietst. En dat viel niet mee. Verderop via Belesta de col de Llauro. Onderweg hadden we al van een fransman vernomen dat dit een super mooie route was, niet druk en heel goed te doen. Dit blijkt ook zo te zijn. De fransman had gelijk, hij kwam hiervoor ook extra terugrijden met zijn auto om ons te vragen waar we naar toe gingen en waar we vandaan kwamen.

En dan blijkt dat we een route variant in onze navigatie hebben, Benjaminse heeft de routevariant in zijn boek opgenomen en in de gps in de hoofdroute. Daar gaat onze calculatie, en dit is wederom klimmen en heftiger dan de andere route. Maar al met al toch wel blij met deze route, anders waren we nooit in Ceret aangekomen. Dit is echt een plaatsje waarvan het aandoen de moeite waard is. Dus herberekenen van de route. We zitten bij Ceret nog 35 km van de grens af, moeten hiervoor een colletje pakken, de Col de Coustougnes. Hierna is het overnachten een beetje lastig, gevraagd in een restaurant naar mogelijkheden, maar deze verwijst ons naar ongeveer 4 km verderop. En die 4 km is dan wel klimmen. We zijn terecht gekomen in een super de luxe hotel El Moli voor Pont du Moulins. Hier lekker gezwonnen en natuurlijk ook heerlijk gegeten, ja je moet wel goed voor jezelf zorgen...
De volgende dag hebben ze voor ons het ontbijt als picknick klaargemaakt voor onderweg, dit omdat we wederom om 7 uur op de fiets willen zitten.

En om 7 uur op de fiets is gelukt. Al vrij vlot komen we door Figueres. Snel doorheen gefietst, druk voor Figueres en druk erna...gelukkig komen we na een poosje trappen weer op rustige wegen uit. En dit houdt in, klimmen, en best klimmen. Na de Pyreneen ben je hier niet meer echt op voorbereid. Maar het is niet anders. En dan jawel, route alternee, of te wel, dat is pech, brug weg. En dat is dan niet de eerste keer, de vorige keer kan ik me nog wel heugen...op de kop in de sloot. Dat zijn we niet van plan meer, een man wijst ons de weg en vervolgens komen we via Bisbal dEmborda weer op de juiste route terecht. Omdat we hier nog steeds een vette tegenwind hebben en 32 graden, krijg je beste dorst. Op terrasje wat gedronken en daar twee Belgen getroffen die de route andersom gaan fietsen, net begonnen dus. Even wat route informatie uitgewisseld en verder. Verder was in dit geval een klim van meer dan 15 km met daarin eveneens 11% stijging...andersom was lekkerder geweest, maar dat zat er helaas niet in. Op naar de camping in niemandsland. De camping ligt op een steenworp afstand van Girona. Hier kunnen we de fietsen met bagage inleveren en vervolgens in het dorp verderop, Fornells, de trein pakken naar Barcelona. Dit hebben we gister gedaan, en nu zitten we fiets-loos met een beetje kleding midden in het oude gedeelte van Barcelona, bij Plaza de Catalunya. Op steenworp afstamd van de Las Ramblas. Maar goed dat het hotel goede geisoleerde ramen heeft, het geluid gaat hier de hele dag door. Dat is dus wel even wennen. Vandaag een Citytour door de stad gemaakt en heel erg veel gezien van deze immense wereld stad. Het laatste stukje niet fietsend gedaan, mede gezien de afstand en het feit dat we eveneens weer terug moeten fietsen naar Girona omdat we daar vanaf terugvliegen.
Morgen is onze laatste dag, morgen gaan we met de trein terug naar Girona en dan is het finito. Vanavond nog ff genieten in deze metropool en dan weer langzaam aan terug naar de rust van ons eigen huis.

Samenvattend, super route, zeker geen lichte route, en af en toe een verassende route...geen lekke banden, geen narigheid, super mazzel met het weer, we zijn nog steeds samen (haha) en genieten er nog steeds van.
En dan ga je al weer denken, wat wordt de volgende trip, ronde van Frankrijk?? We gaan zien, tijd genoeg om hier verder in te verdiepen.

Iedereen wederom super bedankt voor de leuke en lieve reacties welke we onderweg weer hebben gekregen. Hopelijk tot ziens, je weet maar nooit, dat blijkt in ons verhaal van Cardet. En hopelijk is ons verhaal een inspiratie voor andere fietsers om deze toch zwaardere route te nemen in plaatst van de route over Langres.

Iedereen bedankt en heel veel groetjes vanuit Barcelona,

Chris en Karin

• 31 Mei 2017 - 20:43

Thea En Henk:

Olla
    Eindbestemming bereikt , geweldige prestatie !!
    Chris en Karin, wederom fantastisch gedaan !! Ook jullie verdienen een roze trui.
    Wat een avontuur en Karin wat hebben we genoten van je prachtige verhalen.
    We wensen jullie nog een paar heerlijke "rust"dagen toe in het mooie Spanje.
    Adiós
    Thea en Henk

• 31 Mei 2017 - 20:46

Robert, Nathalie, Rico & Carlos:

Ha Chris & Karin,

Gefeliciteerd met jullie topprestatie ! Petje af...
    Weer genoeg meegemaakt en alles meegemaakt. Beter kun je niet wensen.

We weten nog wel een uitdagende nieuwe bestemming voor jullie...zullen we binnenkort wel laten weten :)
    Doet t rustig an en groetjes vanons

• 31 Mei 2017 - 21:35

Gerard En Ditte:

Hoi Chris en Karin,

Dat hebben jullie toch maar weer mooi gefikst, het ritje naar Barcelona, vast en zeker een voldaan gevoel. En deze zal best nog even in de gedachten blijven.
    Goede terugreis gewenst naar huis toe.

Groetjes, Ditte en Gerard

• 31 Mei 2017 - 21:45

Hans, Anke, Sam En Lynn:

Hoi Chris en Karin,

Wow, jullie zijn al in Barcelona! Super goed gedaan!
    Geniet nog een avondje van de mooie stad en alvast een goede terugreis.

Groetjes,
    Hans, Anke, Sam en Lynn

• 31 Mei 2017 - 22:16

Marianne:

Karin en Chris chapeau!! Weer een geweldige prestatie door jullie doorzettingsvermogen!
    Hebben jullie de laatste dagen het Spaans spreken nog kunnen oefenen?

Met een hartelijke groet,
    Marianne

• 31 Mei 2017 - 22:22

Miep,Hondsmerk:

• 01 Juni 2017 - 08:33

Jan Brak:

Mooie prestatie en leuk de verslagen te hebben gelezen.

• 01 Juni 2017 - 09:30

Pa En Ma Keizer:

Lieve Karin en Christian, Gefeliciteerd met de zoveelste topprestatie!
    Nu nog even genieten en tot rust komen in Barcelona !
    En dan hopen we jullie weer gezond en wel thuis te ontmoeten!!
    Liefs Pa en Ma

• 01 Juni 2017 - 12:52

Ben En Joke:

Hoi Chris en Karin,

En nu verder met de Toeristenbus Hop on/Hop off.We hebben ervan genoten.
    Als klap op de vuurpijl stond Frank Rijkaard bij Camp Nou te zwaaien.
    Bedankt voor de verslagen en nog heel veel plezier.

Groetjes Ben en Joke.

• 01 Juni 2017 - 17:35

Harry En Jeanne Leideritz:

Hallo Chris en Karin,

Hartelijke gefeliciteerd met jullie topprestatie. Petje af hoor!!
    Hoewel het een "wereldreis"leek zie maar weer hoe klein onze wereld is. We vonden heel erg leuk dat we jullie in Cardet weer tegenkwamen.

Heel veel fietsplezier in de toekomst en wellicht tot ziens.....

Dikke omhelzing van Jeanne en Harry

• 01 Juni 2017 - 22:03

Gijs En Ingrid:

Hallo Chris en Karin,
    Gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep . We hebben genoten van jullie reisverslagen. Het voelt toch een beetje alsof je zelf weer op weg bent. Het lijkt ons ook een prachtige route met schitterende natuur, vooral in het voorjaar. En een mooi eindpunt natuurlijk. En straks genieten van alle foto's als jullie weer . Onze volgende fietsbestemming wordt Praag. Het blijft een ideale manier om vakantie te vieren.
    Gijs en Ingrid

• 02 Juni 2017 - 18:06

Ernie:

Chris en Karin Gefeliciteerd wat een topprestatie.En dan met de hitte.Geweldig wat jullie weer gedaan hebben.Jullie hebben genoten maar jullie hebben ons ook mee laten genieten door het geweldige schrijven wat Karin doet echt heel mooi.En alles is gelukkig goed gegaan en jullie zijn weer veilig thuis gekomen en hier is het vandaag ook weer erg warm.Ga lekker genieten met Pinksteren jullie hebben het zeker verdient.En ben benieuwd wat het volgend jaar wordt.Genoeg tijd om er over na te denken.Lieve groetjes van Oom Jan en Tante Ernie

• 04 Juni 2017 - 13:35

Resi:

Hey beiden, super leuk om jullie reisverslag te lezen ook al hebben we al veel verhalen gehoord ondertussen. Sterkte om de vakantie modus achter je te laten en dinsdag weer volle bak te moeten gaan.
    Grtz Resi en John