Saintes Maries de la Mer gehaald - Reisverslag uit Saintes-Maries-de-la-Mer, Frankrijk van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu Saintes Maries de la Mer gehaald - Reisverslag uit Saintes-Maries-de-la-Mer, Frankrijk van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu

Saintes Maries de la Mer gehaald

Door: Chris en Karin

Blijf op de hoogte en volg Chris en Karin

31 Mei 2019 | Frankrijk, Saintes-Maries-de-la-Mer

Hallo allemaal,

Hier zijn we weer, vanuit de Camargue, in Saintes Maries de la Mer. Ons eerste doel van de reis. We hebben in totaal 1330 km afgelegd in 13 dagen. En het was best zwaar gezien de afstanden welke we maakten per dag en de klimmen die erin verwerkt zitten. Maar gezien de tijd moesten we de kilometers wel maken per dag. Maar het is gelukt...hieronder het vervolg vanaf onze vorige log.

We waren gebleven bij 25 mei, hier hadden we een klim voor de boeg bij Poligny, een klim naar 650 meter gedurende ongeveer 30 kilometer. We bereiken volgens het boekje dan ook het hoogste punt van de route, alleen kwamen we er later achter dat we nog wel een paar keer de 500 meter zouden aantikken...
Onderweg bij een mooi uitzichtpunt zijn we Reinie en Monic uit Den Bosch tegen gekomen. Zij doen een heel groot gedeelte van dezelfde route en buigen dan af naar de Provence en fietsen eveneens terug, met 2 weken extra aan tijd.
We zijn in Pont de Poitte gestopt om even wat rust te pakken na al het klimwerk.
In het dorp heerst echt nog de middagrust. Bijna alles zit dan dicht en de mensen doen dan even lekker een tukkie.

Alsnog een terrasje gevonden waar je eerst een ijsje moet eten voordat je een alcoholische versnapering kunt kopen...moet niet gekker worden.

Onderweg zijn we zelfs begroet door een paar motorrijders, ze dachten volgens Chris dat we zeker een Harley hadden...

De volgende dag hebben we een zeer afgepast ontbijt genuttigd: stukje stokbrood en een croissant. En daar moeten we dan op fietsen. Maar goed dat we het fietsshirtje niet groter hebben besteld, dan was het nu veels te groot geweest...
Na het “ruime” ontbijt zijn we ook nog voor gek verklaard door een Franse hotelgast...dat we helemaal op de fiets waren en zover nog moesten en dan ook nog terug...idioot...maar afin, beetje gek moet je wel zijn...

In Onoz weer naar de 600 meter, we zitten nu dan oo kin de Rhone Alpes en komen langs een groot Stuwmeer Les Verglaces. Vervolgens zien we Lac de Vouglans. Wat een mooi natuurschoon waar we doorheen mogen fietsen.

We fietsen door Pont L’ain en komen uit in Priay waar we op de camping gaan staan en hier lekker een dikke vette hamburger met friet hebben gegeten. Dat bemerk je dan ook wel, het ligt wat zwaarder op je maag maar je kunt er goed op fietsen in combi met een colaatje ( en dan niet de light variant).

27 mei, na Priay kunnen we zeker 30 km lekker doortrappen. Hierna gaan we 3 maal naar 550 meter hoogte, en tussendoor dus naar beneden. Op hoogte liggen veel Etangs, de natuurlijke visvijvers. Zeker de moeite waard dit stuk door de natuur met alle lekkere geuren en mooie vogelgeluiden. Later komen ook de krekels weer aan bod, welke altijd krekelen als het goed weer is.
in Faramans op de camping terecht gekomen en omdst het maandag is, zit alles dicht. Ook de pizzeria op de hoek van de camping. Gelukkig heeft de eigenaar nog een paar magnetronmaaltijdjes voor ons. Anders moesten we weer 7 km enkele reis naar de supermarkt. Dus een maaltijdje Poulet avec Roti [kip met puree] en ravioli. Als toetje een Cornetto welke een beetje te lang in de verpakking had gezeten. Maar het vult wel, en dit alles met een blik groenten en restje brood.
Reinie en Monic eveneens hier gestopt en dezelfde soort maaltijd. De voorzieningen voor fietsers op deze camping waren super: zwembad met lekker warm water, magnetron, koelkast, tafels en stoelen onder een afdak, perfect geregeld.

Met Reinie en Monic gezellig ervaringen uitgewisseld en verteld over de kat welke een eerdere trip van ons op de eerste dag en overnachting al tegen onze tent had aangeplast. Nou was het zo dat op deze camping ook veel katten liepen, en jawel, net verhaal verteld, zien we een kat staan bij een tentje, bibberstaart omhoog en ja hoor, een flinke straal kattenplas over de tent....gelukkig niet onze tentjes dit keer....en tot op heden nog niets geroken aan onze tent...

Volgende dag via Romans waar we een stuk lekker pate hebben gehaald bij de slager voor onze picknick, naar Bourg en Peage. Daar wilde we een foto maken op de brug, wat doe je dan, je gaat op de voetgangersstrook op de brug, zag ik een vrouw al wild gebaren naar de weg en ja hoor, er kwam ook nog geluid uit: Velo’s la et Pietons ici...en niet een keer maar wel 100 keer en steeds harder. Wij dus gewoon stoïcijns een foto maken...

En door...via de bergen naar Crest. Hier hebben we eerder gestaan met de caravan en drie weken regen gehad, ja dat vergeet je niet zomaar. Ook hebben we hier Harry en Jeanne ontmoet welke we op een van onze fietstochten weer in Cardet hebben getroffen. We hebben op deze camping in Crest dus weer gestaan, en wederom Reinie en Monic weer getroffen.

De volgende dag weer op pas vanuit Crest, op naar Orange, via de Col de Pas de Lauzun. Hier een gigantische wind tussen een tweetal rotsblokken. Na de afdaling worden we bijna van de fiets afgeblazen. Er staat een stevige Mistralwind, ook te merken aan mijn eigen gesteldheid, migraine en lekker misselijk door de enorme luchtdrukverplaatsing. Dus Orange is het niet geworden maar gestopt in Valreas.

30 mei, hemelvaartsdag, en ja hoor, we gaan weer de fiets aantrappen. Op naar Orange en door naar Avignon. Hier snel door, deze stad hebben we eerder bezocht. Bij de pitstop (plas en eetpauze) ontmoeten we Keith en Kathleen uit Canada, zij zijn eveneens onderweg met de fiets. Gezellig ervaringen en weblogs uitgewisseld. Op naar Arles, met de Mont Ventoux nog in ons vizier en ons afvragend of we deze met deze route eveneens moeten beklimmen, bijna elke berg zit wel in deze route...

in Arles was het wat moeilijker om een overnachting te scoren, maar uiteindelijk terecht gekomen in Hotel du Musee, een aanrader voor als je Arles gaat bezoeken. Hier is nl. Ook het pleintje welke Vincent van Gogh heeft geschilderd. En als je wilt weten waar, volg dan maar de horde Koreanen met de selfie sticks.

En dan nu vandaag, rustig aangedaan met het ontbijt, Chris had bedacht dat het 40 km zou zijn, echter onderweg werden we iets anders gestuurd dan de route via maps waardoor we toch op 65 km terecht komen. En dan kom je van de enorme rust in een gekrioel aan mensen, dus snel een foto aan het strand, en door naar onze overnachtingsplek iets verderop, midden in de natuur.
Hier zitten we dan de weblog aan te vullen, iets langer dan normaal, en een aanvulling op polarsteps en strava.

We gaan vanavond hier even lekker bikken en lekker maffen in ons bed met uitzicht op de flamingo’s. Als het goed is komen vanavond de paarden bij ons langs razen. En dan morgen na het ontbijt...retour de Pays Bas.

We hopen dat jullie ons blijven volgen want een beetje steun in deze best wel pittige tocht is altijd welkom.

Groeten vanuit de Camargue en Chris en Karin

• 31 Mei 2019 - 14:48

Gijs En Ingrid:

Hallo Chris en Karin,
    Het is weer genieten om jullie reisverslagen te lezen. We krijgen ook weer de fietsvakantie kriebels. Imponerend hoor het aantal kilometers wat jullie afgelegd hebben in 13 dagen. Veel plezier met de terugtocht. .

• 31 Mei 2019 - 15:41

Consuelo Plaza Aranda:

Que orgullosa estoy de vosotros !
    Mis FELICITACIONES!

Un fuerte abrazo

• 31 Mei 2019 - 15:58

Tiny:

Lieve Christian en Karin, Gefeliciteerd met het gehaalde doel, Wat een kanjers!!!
    Goede terugtocht met hopelijk zo veel mogelijk de wind achter!
    En bedankt voor de mooie foto,s en we zien straks de foto,s ws van de achterkant?
    Liefs van Pa en Ma

• 31 Mei 2019 - 18:38

Ernie En Jan:

Karin en Chris wat een KANJERS zijn jullie toch.Gefeliciteerd dat jullie op de plek zijn aangekomen.Mooi om het te volgen en prachtige foto.s erbij.Weer veel bekende mensen ontmoet en gesproken en weer veel moeten klimmen en dalen en veel gezien.Wij wensen jullie weer een veilige en mooie fietstocht en mooi weer terug naar huis.Liefs van Oom Jan en Tante Ernie

• 01 Juni 2019 - 05:00

Wilma En Theo:

Ha Chris en karin jullie zijn toppers geweldig
    Hele mooie plaatjes laten zien feestje om na te kijken.
    Leuk om weer helemaal te volgen geniet nog Lekker en fijne terug reis
    Hopelijk met de wind in de rug.

• 02 Juni 2019 - 08:32

Robert, Nathalie, Rico & Carlos:

Imponerend wat jullie presteren en al gezien hebben. Nog heel veel plezier en mooie belevenissen gewenst en een veilige terugreis. Groetjes van ons vanuit een heet Doetinchem.

• 02 Juni 2019 - 09:44

Adeline:

Hoi Chris en Karin! Zo ga je weg en zo ben je weer op de terugweg.... Wat een mooi reisverslag en prachtige foto's! Geniet van de terugreis net zoveel als van de heenreis! Veel fietsplezier en groetjes van ons!

• 02 Juni 2019 - 12:54

Mia En Thys:

Hoi hoi , leuk om alles zo te volgen en
    Wat een afstanden leggen jullie af.
    RESPECT !!!!!
    Moet even van thys zeggen dat Chris
    Niet moet vergeten af en toe een
    Heerlijk koud biertje te nemen

• 03 Juni 2019 - 13:38

Fons En Henriette:

Beste Chris en Karin,

Terugkijkend op een leuke en gezellige ontmoeting waarin jullie ons zowat zover hebben gekregen dat wij ook gaan fietsen, hoop ik dat jullie vervolg van de terugreis goed verloopt.

Erg leuk om jullie ontmoet te hebben in Valrias.

Groet, Henriette en Fons

• 05 Juni 2019 - 06:19

Harry En Jeanne:

we hadden de koffie al klaar in Cardet,! gefeliciteerd met jullie prestatie en veel succes met de terugreis!

• 05 Juni 2019 - 15:55

Claudi:

Bonsoir Karin en Chris,
    Mooi om jullie zo te kunnen volgen.. petje af voor jullie fiets avontuur!
    Wat een bikkels.., veel succes en veel veilige km voor de terugreis!
    Geniet ervan

• 05 Juni 2019 - 15:58

Cindy:

Chris en Karin, veel klimwerk deze keer. Hopelijk zijn de afdalingen minder stijl. Jullie doe het goed. Geniet van de terugreis en de mooie omgeving. Groetjes Cindy