Zijn wij de enige toeristen in Frankrijk? - Reisverslag uit Nantes, Frankrijk van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu Zijn wij de enige toeristen in Frankrijk? - Reisverslag uit Nantes, Frankrijk van Chris en Karin Keizer Burgers - WaarBenJij.nu

Zijn wij de enige toeristen in Frankrijk?

Door: Chris en Karin

Blijf op de hoogte en volg Chris en Karin

20 Juni 2020 | Frankrijk, Nantes

Bonjour,

Vanuit Frankrijk een update over onze reis tot nu toe en gaan daarvoor terug naar het weekeinde van de 14e juni.

Na wederom al het nieuws te hebben gevolgd over de opening van de grenzen tussen Nederland en België en tussen België en Frankrijk hebben we besloten niet voor de 15e de grens over te gaan. Mede gezien het super strenge beleid aan de Belgische grens, of te wel zware controles en hoge boetes. Op zaterdag hebben we daarom alles op ons gemak ingepakt. Zondags zijn we vertrokken naar Zeeland, Nieuwvliet Bad. Het was al weer heel wat jaren geleden dat we in Zeeland zijn geweest. We hebben op zondag een heerlijke standwandeling gemaakt. Dit was even een voorafje.

De maandag is de kok van het hotel eerder begonnen om ons ontbijt te maken zodat we ook vroeg konden vertrekken. Plan was om in 1 keer door te rijden naar Plouvorn in Frankrijk maar omdat autorijden een andere tak van sport is dan fietsen hebben we er toch maar een extra overnachting bij aan geplakt.

Even terug naar de maandag, dit was echt wel historisch: de grens bij Retranchement zat nog dicht om 8 uur. En dit is echt een hele kleine overgang. Er kwam een Belgische oplegger aan welke de container aan de Belgische kant heeft weggehaald. Hierna was de grens open.
De route naar Bretagne hebben we afgelegd via Calais en Le Havre waar bij Le Havre twee immens grote bruggen staan, Pont de Normandie. Giga groot zijn die bruggen en er fietsen ook nog twee reisfietsers overheen, maar dan hopelijk zonder hoogtevrees, vondt het in de auto al eng...

Voor de overnachting zijn we op goed geluk de snelweg afgegaan en terecht gekomen in het plaatsje Torigni-sur-Vire. Daar kwamen we uit bij Hotel de la Gare. Hier hebben we een kamer genomen, lekker basic met een bed, een opklaptafel en badkamertje. Gelukkig geen opklapbed, bed was boven verwachting heel erg goed. Hier eveneens het avondeten bij genomen. Een soort alles in één prijs. Het centrum bekeken en voor de regenbui terug naar het hotel. Hier een aperitief genomen en gekletst met wat franse vrachtwagenchauffeurs. Het hotel is eveneens een vrachtwagenstop met alle voorzieningen. Al met al kwamen er meer mensen binnen, waaronder ook Arjen, jawel een Nederlander. Hiermee aan de praat geraakt en gezellig met z’n drieën gegeten. Na een heerlijke maaltijd waarbij je in Frankrijk altijd even moet opletten (keuze tussen Langue wat een koeientong is/ maag of te wel Trippe / salmonette of een heerlijke kippenpoot) kwam een favoriet van Chris op tafel: het kaasplankje, hier onbeperkt zelf van af kunnen snijden en smullen maar. Het was een gezellige en hele gemoedelijke avond.

De volgende dag na het ontbijt met voor Chris helaas alleen maar jam op het stokbrood, de weg voortgezet naar Plouvorn. Hier aangekomen mochten we in het nieuwe huisje verblijven, de Eco Lodge. De blokhut is nieuw gekocht en het interieur is gemaakt van bij elkaar verzamelde spullen en gebruikt hout. Een zeer gezellig huisje met veranda wat handig is met de Bretonse regenbuien. Eveneens heeft het huisje een eco toilet, welke we reeds kennen van onze tocht naar Santiago. In een emmer je behoefte doen en vervolgens afdekken met vers zaagsel. Op dit soort trips kun je van alles tegenkomen...

Het is inmiddels woensdag 17 juni. De reis op de fiets gaat beginnen. De auto blijft 4 weken in Plouvorn staan en wij vertrekken met zware tassen op weg naar de Spaanse grens.
Het is wel weer even wennen, al met al sleep je toch nog wel een heel gewicht mee. Maar na een paar uur weet je niet beter meer.
We dachten slim te zijn om binnendoor van Plouvorn naar Morlaix te fietsen, echter staat de navigatie ook op paden en na de regen van de laatste dagen zijn de paden veranderd in modder en bagger poelen. Dus terug gefietst en dan maar langs de grote weg naar Morlaix. Extra kilometers hierdoor wel gemaakt maar gelukkig is het droog.

Het begin van de route is voor ons in Morlaix waar we de voormalige spoorbaan fietsen, en denk niet dat dat appeltje eitje is, dit houdt in zeker 17 km vals plat en de meeste kilometers is klimwerk. En klimwerk met een dubbele betekenis: er ligt en boom op het pad. Wegtrekken lukt niet, popeye is niet in de buurt dus wie niet sterk genoeg is moet slim zijn. Alle tassen van de fiets af, over de boom heen en vervolgens de fiets met z’n tweeën langs de boom beuren, hier waren al een paar mensen langs gegaan, gezien het olifantenpaadje. Vervolgens aan de andere kant van de boom alle tassen er weer opknuppen en verder.

We komen op het pad langs het kanaal terecht. Het kanaal loopt van Brest tot Nantes. Het begint te regenen als we op weg zijn naar onze overnachtingskans. Ja zeker weten doe je het nooit of dat de overnachtingen wel open zijn en überhaupt nog wel bestaan. In Glomel, 2 km vanaf de route, en dat zijn geen makkelijke twee km geworden door de regen en het klimwerk komen we uit bij Webbs of Glome, een B&B. Dat is handig als er ook een restaurant in Glomel zit, nee dus....het is weer een typisch Frans plaatsje, bijna met krantenpapier dichtgeplakt. Maar niet getreurd, we kunnen in de B&B van de familie Webb mee-eten. Weer een geluk bij een ongeluk.

Donderdag beginnen we de dag weer droog gelukkig, en hebben we gelijk een omleiding te pakken na Glomel. Hier kunnen we parallel aan de route fietsen op een hoger gelegen pad. Maar dan komt er nog een omleiding in de buurt van Rostrenen, dit is andere koek, hier krijgen een paar beste klimmen voor de broek, een met 12 %. Met een slakkengangetje omhoog en dan kom je vanzelf wel een keer weer aan het afdalen.
Bij de splitsing Mur de Bretagne begint het te spetteren, maar ons einddoel was Pontivy als het zou gaan regenen, dus toch maar doorfietsen en onderweg geschuild toen het gespetter veranderde in een vette plensbui.
In Pontivy gestopt en hier gezellig gezeten bij Brasserie Le Colibri. De eigenaar was net weer een week open na 3 maanden Covid sluiting. Mondkapjes zijn verplicht in Frankrijk in winkels indien aangegeven en in restaurants en bars bij het door de ruimte heen lopen bij toiletbezoek/betalen etc. Reserveren is hier niet aan de orde. En een ontbijtbuffet hebben we inmiddels ook gehad. De regels worden hier niet echt heel streng nageleefd.
De eigenaar vondt het zo gezellig dat we twee flesjes Bretons bier cadeau hebben gekregen om mee te nemen en de volgende dag op te drinken.

Gister zijn we verder gefietst vanuit Pontivy naar Redon. Een redelijke plaats waar we in Queen Serenity een Chinese kamer hebben gekregen. Het is een echte thema kamer, de Chinese muur aan de muur, een chinees bed waar je op de knieën in en uit moet stappen, of te wel laag aan de grond, ja je kan er zo uit rollen. Ook handig, een boost kachel in de badkamer, en onze natte fietskleding. En dan vooral als de badkamer deur open staat en de boost na een kwartier niet ophoudt. Maar al met al was de kamer lekker warm en de was droog.

Over de route is niet veel anders te zeggen: gravel/kiezels/stenen/plakzand/afgeschraapte paden, hobbel en kuilen langs het kanaal.
Twee route barree gehad, echter zonder omleiding dus dan moet je maar gewoon doorfietsen en het is twee keer goed gegaan.

Vandaag het laatste stuk langs het kanaal gefietst en in Nantes terecht gekomen. Dit is en beste stad. Hier overnachten we in een Ibis. Chris heeft maar in het Spaans een kamer geboekt, omdat de receptionist niet verstond dat Chris vroeg of hij Engels kon en dacht dat hij Spaans moest spreken. Ook dat is weer gelukt.

Maar nu terug op de titel, er zijn veel Franse reisfietsers op het traject Nantes-Brest (wind in de rug richting) en tot op heden zijn we geen buitenlanders tegen gekomen, laat staan Nederlanders, Arjen uitgezonderd. Normaal gesproken komen we veel Nederlandse campers tegen in Frankrijk, en dit keer: niks, nakkes nada. Geen enkele buitenlander te bekennen, van geen enkele nationaliteit. Zijn we dan de enige toeristen in Frankrijk? We gaan het zien en houden jullie hiervan op de hoogte.

Op naar de kust en tot de volgende keer, of te wel Bientôt.

Groeten van Chris en Karin

Voor dagelijkse berichten en updates waar we uithangen: polarsteps: karinburgers3

• 20 Juni 2020 - 23:41

Gijs En Ingrid:

Goed te lezen dat jullie op weg zijn op jullie geplande fietstocht. Zo net ná de lock down zal het een speciale reis worden. We kijken uit naar jullie reisverhalen onderweg. Geniet van jullie nieuwe tocht.

• 21 Juni 2020 - 08:12

Jan:

Leuk verslag, ik zit nog net niet om beurten bij jullie in het kinderzitje.
    Bij die boom vraag ik me wel af of Chris een echte vent is.

• 21 Juni 2020 - 10:45

Bets & Jos:

Hallo fam
    Zo te lezen een goede warming up met wat afkoeling onderweg .
    We volgen jullie met de mooie verhalen.
    Groetjes B&J

• 21 Juni 2020 - 11:27

Resi:

Jullie blijven vat niet de enige toeristen in Frankrijk maar hebben wel historie geschreven door als eerste de grens te passeren na de lockdown. Jullie worden nog wel ingehaald door de rest van de Nederlanders, die blijven vast niet thuis. Veel succes en blijf genieten!

• 21 Juni 2020 - 15:12

Claudi:

Mooi verslag en een bijzondere vakantie dit jaar, als eerste de grens bij Begië over! Leuk voor later, op foto vastgelegd toch...
    Succes met het vervolg van jullie tocht, geniet ervan!

• 21 Juni 2020 - 18:47

Robert En Anita:

Hallo Chris en Karin Wat een bijzondere tocht het zal wel een hele speciale reis worden direct na de lockdown veel succes met het vervolgen van jullie tocht gr Robert en Anita

• 22 Juni 2020 - 11:53

Janine Zeen:

Hoi Chris en Karin,

Leuk om jullie verslag weer te lezen, succes en veel plezier nog verder.

• 22 Juni 2020 - 13:58

Richard En Karin:

Hoi Chris en Karin,

Leuk verslag om te lezen, komisch en herkenbaar hoe het daar toegaat in Frankrijk. Jammer dat jullie Frans zo verslechterd is. Geniet maar van de Vip-behandeling, want zo te zien worden jullie als prins en prinsesje onthaald, wat ook wel eens anders is volgens sommigen. Zelf heb ik daar geen ervaring mee en voel toch enige jaloezie als ik jullie foto's zie. Graag tot de volgende keer. Ps. wij krijgen hittegolf

• 22 Juni 2020 - 19:44

Wilma Van Uem :

Het is weer leuk om jullie verslag te lezen ,en de foto's te bekijken!
    Klinkt weer stoer fijne voortzetting en de groetjes uit Doetinchem

• 23 Juni 2020 - 18:20

Geert En Eugenie :

Mooi verslag weer,wij waren vorig jaar in Morlaix... Heel veel plezier nog!

• 23 Juni 2020 - 21:25

Ben En Joke:

Verslag gelezen en jullie hebben al weer veel beleefd. Goede reis verder en geniet ervan. Groetjes, B en J.

• 24 Juni 2020 - 08:07

Marianne Berendsen:

Hoi Chris en Karin, leuk om jullie verslag te lezen jullie hebben al weer het nodige meegemaakt. Heel veel succes en veel plezier

• 24 Juni 2020 - 18:09

John Keizer:

Hi Chris en Karin, jullie mooie verslag gelezen. Het is altijd weer een avontuur zo te lezen. Lekker dat je weinig vakantiegangers {nog} tegenkomt, rust is ook lekker! Trap lekker door en ik wacht op het volgende verhaal. Groeten uit een warm Doetinchem

• 26 Juni 2020 - 14:02

Ernie En Jan:

Hallo Chris en Karin.Wat een mooi verslag weer vroeger was ik dol op Donald Duck en nu kijk ik uit naar jullie verslag.Jullie beleven ook van alles maar zijn al weer lekker op weg.Wensen jullie weer een Goede Veilige Fietstocht en geniet er van.Lieve Groet uit het Warme Varsseveld van Jan en Ernie

• 27 Juni 2020 - 12:17

Pa En Ma Keizer:

Lieve Karin en Christian, fijn dat het allemaal zo voorspoedig gaat en ondanks een dag in de stromende regen laten jullie je niet weerhouden, Hoewel 31gr ook niet alles is,!
    Prachtige foto,s die jullie gemaakt hebben, vooral van die nostalgische camping doet aan vroeger denken!!
    Lieve kinders, fijne fietsdagen en sorry voor het late reageren {maar we hebben jullie wel gevolgd maar door dat ik niet lekker in orde was is dat er bij ingeschoten!)
    Lieve groet Pa en Ma.

• 28 Juni 2020 - 10:09

PP:

Hoi Chris en Karin, wat leuk dat jullie weer zo'n mooie fietstocht gaan maken in jullie favoriete vakantieland. En leuk om dat weer te mogen volgen. Speciaal ook dat de start is begonnen met het openen van de grenzen, dat is er een voor de boeken. Ik wens jullie heel veel mooie en veilige kilometers en vergeet ook vooral niet te genieten. Dikke knuffel vanuit Ulft am Strang.

• 28 Juni 2020 - 18:57

Hans, Anke, Sam En Lynn:

Hoi Chris en Karin,
    Sorry dat we zo laat reageren. Zojuist hebben we jullie verslagen op polarsteps en waarbenjij gelezen. Wat een mooie tocht en wat gaan jullie weer snel! Hopelijk is het, qua hitte, ook weer te doen. Hier is het -gelukkig- weer wat koeler. Geniet nog van jullie avontuur!
    Liefs uit Gaanderen

• 10 Juli 2020 - 17:08

Wilco :

Dank jullie wel dat jullie bij ons in Bretagne zijn begonnen. De auto stond hier te wachten op jullie komst en vandaag weer een warm welkom terug . Jullie hebben het biertje verdiend.
    Altijd welkom . Warme groet uit Plouvorn